„Budou nasazeny v běžných jízdních řádech tak, aby bylo možné porovnat co nejlépe jejich vlastnosti proti dieselovým autobusům," potvrdil dopravně provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Podle primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) je to první krok k tomu, aby v Plzni mohly v budoucnu nahradit dieselové autobusy ekologičtější elektrobusy. „Budou se testovat asi rok a půl, a pokud se osvědčí, chceme nasazovat další," uvedl Zrzavecký s tím, že současné autobusy by mohly být nahrazeny ´v horizontu deseti patnácti let´.

Dopravní podniky se k testování elektrobusů zapojily v rámci projektu ZeUS a dalšími účastníky projektu jsou Škoda Electric, Západočeská univerzita v Plzni a Plzeňská teplárenská. Právě první dvě vozidla jsou zapůjčená od jejich výrobce Škoda Electric. Do projektu ZeUS je celkem zapojeno osm evropských měst a v Plzni se zkouší jedna z možných koncepcí dobíjení elektrobusu.

Součástí projektu je totiž nová rychlodobíjecí stanice, která bude umístěna na konečné na Košutce. „Je aktuálně ve výstavbě a měla by zvládnout vůz plně dobít za sedm až deset minut," vysvětlil Ptáček. Pro noční a vyrovnávací dobíjení baterií budou mít elektrobusy k dispozici mobilní dobíjecí stanice v depu na Karlově.

Nakolik je výměna autobusů skutečně reálná, bude záviset zřejmě hlavně na penězích. „Neznáme cenu elektrobusu, zatím existují pouze prototypy," upozornil Ptáček. V závislosti na sériové výrobě a klesající ceně užitých technologií se ale předpokládá, že by se mohla cena elektrobusů postupně přibližovat k ceně autobusu. Primátor Zrzavecký řekl, že Plzeň chce veřejnou dopravu rozvíjet a preferovat. Jenže poté, co Praha zlevnila roční předplatné kupony ze 4750 na 3650 korun, v Plzni stojí 3910 korun.

„Neumím zaručit, že bychom také zlevnili. Právě elektrobusy mají levnější provoz a lepší dopad do životního prostředí. Je tedy otázkou, co chceme. Zda mít za každou cenu levnější dopravu anebo ji mít v nějaké lepší kvalitě," prohlásil primátor.