Plzeň se tohoto chaosu zbaví možná až za několik roků.  

Podle řidičů i dopravních policistů by situaci mohla zlepšit záchytná parkoviště. Přivítala by je i opozice z řad ČSSD. Město ale s jejich výstavbou v dohledné době nepočítá.

„Kdyby bylo možné nechat auto na okraji města a pak jet městskou dopravou, jistě bych to využil. Jízdné či parkovné by ale muselo být nějakým způsobem zvýhodněno, jako je tomu napříkad v Praze, kde řidič zaplatí dohromady za parkovné a zpáteční jízdenku 40 korun,“ říká řidič, který si přeje zůstat v anonymitě. Jeho jméno ale má redakce k dispozici.

Záchytná parkoviště podle náměstka primátora Jiřího Uhlíka nejsou prioritou. „Máme studie z jiných měst, kde není metro. Prokazují, že záchytná parkoviště tam neplní svoji funkci,“ uvedl.

Jiného názoru je předseda ekologického sdružení Děti Země Miroslav Patrik. Podle něj mohou fungovat záchytná parkoviště všude tam, kde je blízko MHD. Sama o sobě ale situaci nezlepší. „Bylo by třeba nabídnout řidičům například jízdenku zdarma či další výhody, jako je benzinová pumpa či myčka v blízkosti parkoviště. Zkrátka se zamyslet a zařídit parkoviště tak, aby bylo pro řidiče zajímavé a výhodné,“ míní Patrik.

Dopravě ve městě zřejmě ulehčí až plánované stavby komunikačního systému Roudná, severojižního průtahu a západního okruhu, které jsou jediným řešením i podle šéfa plzeňských dopravních policistů Karla Machuldy.

„Kolony se ve městě tvoří, protože silnice kapacitně nestačí množství vozidel, které se ve špičkách nakumuluje,“ uvedl. Nejdříve se zřejmě začne stavět západní okruh. „Stavba jeho nulté etapy, která představuje propojení Folmavské a Vejprnické ulice a vyžádá si 122 milionů korun z městské pokladny, by měla být zahájena v příštím roce,“ řekl Uhlík.

Komunikační systém Roudná, který zahrnuje napojení na Alej Svobody, přemostění z Rychtářky na Roudnou, obchvat Roudné a jeho propojení s rondelem, čeká na územní rozhodnutí. „To by mělo být v polovině příštího roku a stavba by v nejlepším případě mohla začít v roce 2009. Spíše to ale odhaduji na rok 2010,“ podotkl Pavel Kofroň z útvaru investic plzeňského magistrátu.

Stavbu severojižního průtahu zkomplikoval jeho plánovaný průchod Škodovkou. „Nyní prověřujeme možnost projít Škodovku estakádou na pilotech tak, abychom se vyhnuli křížení s vlečkou a demolicím staveb. Pozadu se stavbou ale kvůli tomuto problému nejsme. Je to náročná stavební akce, u které je důkladné prověření nutné. Co se týče termínu zahájení stavby, bude záležet na tom, do kterého úseku se pustíme nejdřív. Předpokládáme ale, že stavba by mohla začít nejdříve v roce 2013,“ uvedl ředitel plzeňské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Zdeněk Kuťák.

Právě severojižní průtah je ale trnem v oku plzeňské opozice. „Průtah je složitá a velmi drahá stavba, která problém s dopravou neřeší dostatečně. Pokud by byl obchvat Roudné šikovně napojený na Lochotín, vyřešil by vše jednodušeji, rychleji a levněji,“ míní městský zastupitel za ČSSD Jiří Bis