Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolem pozemků na Roudné je stále dusno

Plzeň – Bitva o silnici přes Roudnou za půl miliardy Kč se táhne už 15 let. 

21.8.2015 12
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslava Tolarová

Vyvlastnění? Kolem pozemků pod plánovanou silnici přes Roudnou je dusno. Radnice, která stavbu v minulých letech intenzivně prosazovala, z ní nyní pomalu couvá. „Není pro nás prioritou. Stěžejní je západní okruh a také silnice I/20 mezi novými mosty na Jateční a křižovatkou mezi Studentskou a Plaskou ulicí," potvrdil náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (KDU-ČSL).

Přesto hodlá město získat pro stavbu od majitelů a odpůrců silnice pozemky, na nichž by se mělo stavět. V krajním případě i vyvlastněním. „Pokud vám majitel nechce pozemek prodat ani ho směnit za nic jiného, je vyvlastnění jedinou možností," prohlásil technický náměstek primátora Pavel Šindelář (ODS).

Ten vysvětlil, že se právě zpracovává dokumentace pro územní rozhodnutí. Aby je mohl stavební úřad vydat, musí být vypořádány veškeré pozemky. „Jde o veřejně prospěšnou stavbu," dodal Šindelář. Zároveň ale připouští, že město na ni nemá peníze a stavba se tím pádem zatím realizovat nebude. V budoucnu to ovšem nevylučuje. Šindelář tvrdí, že s majiteli a odpůrci průtahu město komunikuje ´po dobrém´. Zároveň ale připouští i možnost vyvlastnění, které vidí jako jediný prostředek v případě neshody.Západní okruh se už buduje, dosud je hotová jeho 1. část mezi výpadovkou na Domažlice a Křimicemi. Průtah Roudnou se připravuje už více než deset let, měl by stát mezi FN Plzeň na Lochotíně a parkovacím domem Rychtářka.

Zatímco podle Šindeláře je další silnice přes Roudnou nutná kvůli přeplněné Karlovarské třídě, dopravní náměstek Náhlík je jiného názoru. „Jsem proti stavbě silničního systému Roudná, protože dopravu ve městě neřeší. Stěžejní je Západní okruh a také silnice I/20 mezi novými mosty na Jateční a křižovatkou mezi Studentskou a Plaskou ulicí," řekl Náhlík.

Stavba u ledu

Odpůrci průtahu Roudnou se nehodlají vzdávat. „V červnu jsme absolvovali jednání u primátora. Jím a náměstkem Náhlíkem jsme byli ujištěni, že průtah Roudnou není jejich prioritou. Zůstává ale v územním plánu a oni tento rozpracovaný projekt jako správný hospodář nemohou dát do šuplíku. Zvláště pak po tom, kdy zaplatili firmě Valbek už 8,3 milionu Kč za projekty," prohlásil jeden z majitelů dotčených pozemků Svatopluk Čech. Tvrdí, že jde o paradox, protože se bude pokračovat v územním řízení pro stavbu, která je u ledu. „Bude se tedy stavět? Nebude, protože nejsou peníze. Bude se „pouze" vyvlastňovat…" píší odpůrci na svém facebooku.

Odpůrci i zastánci

Silniční systém Roudná má sice platnou EIA (vliv na životní prostředí), ovšem z doby, kdy se počítalo u nemocnice s několikapatrovým parkovacím domem, který měl mít i protihlukovou funkci. „Dodnes není u stavby kladný posudek na hlučnost a stavba není ani spočtena v povodňovém modelu," připomíná Čech povodeň, která Roudnou v roce 2002 paralyzovala. Nová silnice by podle Roudenských situaci ještě zhoršila, protože by vytvořila na pozemcích bariéru, voda by neměla kam odtéct a napáchala by větší škody.

Průtah Roudnou ale má i zastánce. „Dívat se na každodenní zácpy Karlovarské je šokující. Když mne vezli na operaci srdce, sanitka jela po chodníku. Ze strategického hlediska je trestuhodná zaslepenost těch, kteří nechávají jedinou přístupovou cestu do FN přes Karlovarskou a nebo vrtulníkem," argumentuje jeden z Plzeňanů na facebooku.

Šindelář: Vyvlastnění připouštím

Technický náměstek primátora Pavel Šindelář (na snímku) vyvlastnění pozemků připouští.

Pavel ŠindelářProč průtah Roudnou posouváte k územnímu rozhodnutí, když na něj nejsou peníze a není ani v prioritách současné koalice?
Jde o jedno z propojení Lochotína a centra města. Je to jediná stavba, která závisí čistě na městě, protože to bude městská komunikace a nikoliv komunikace města a kraje nebo města a státu. Takže si o ní bude moci rozhodovat město samo. Projekt chceme dotáhnout do územního rozhodnutí. Na Lochotíně je asi 50 tisíc lidí, kteří potřebují propojení mezi Severním Předměstím a centrem města. Na Roudné je tak deset lidí, kteří to blokují.

Ale je ta silnice nutná? Přece se buduje západní obchvat města.
Západní okruh to nevyřeší. Pokud jej budou řidiči z Lochotína chtít použít, budou muset jet Studentskou ulicí skoro až ke Globusu a odtud novým obchvatem do Křimic nebo na Novou Hospodu. Což je dobré propojení, když budu chtít jet z Lochotína na Bory. Problém propojení centra a Lochotína to ale neřeší.

Není to tak, že už se za přípravy utratilo tolik peněz, že je třeba dotáhnout územní rozhodnutí a vyplatit další?
Ne. Stavbu chceme dotáhnout k územnímu rozhodnutí a město si v budoucnu rozhodne, zda ji bude realizovat. Jsem realista a nebudu říkat, že se silniční systém Roudná připraví do roku 2018. To vím, že se nestane. Z hlediska financí, rozpočtu i majetkových vztahů.

Opravdu byste připustili vyvlastňování?
Pokud se město rozhodne, že silnici postaví, tak se obávám, že se nedohodneme a bude se muset k němu přistoupit. Je to jediný prostředek. Když máte veřejně prospěšnou stavbu a vlastník pozemku vám nechce prodat pozemek, tak jiný prostředek neexistuje.

Co říkáte argumentům, že silnice zabrání v případě povodně odtoku vody a bude škodit? Právě Roudná odnesla při povodni v roce 2002 velkou vodu nejhůř.
Nechci se pouštět do debat o protipovodňových opatřeních. Jsem přesvědčen, že projektanti to nakreslí správně. 

Náhlík: Karlovarské neulevíme

Náměstek primátora pro dopravu Petr Náhlík (na snímku) tvrdí, že průtah Roudnou problém přetížené Karlovarské třídy stejně nevyřeší.

Petr NáhlíkVy jste proti průtahu Roudnou?
Já jsem proti stávající podobě silničního systému Roudná, protože neřeší dopravní situaci Plzně. Problém, který město má, je zahlcená Karlovarská třída, což je jediná spojka nejen ze Severního Předměstí, ale z celého severního Plzeňska. Proto budujeme dvě klíčové komunikace – západní okruh a silnici I/20. Pokud bychom řešili tuto dopravní situaci silničním systémem Roudná, tak tu zácpu, kterou dnes máme v sadech Pětatřicátníků, přesuneme vlastně k parkovacímu domu Rychtářka. Každý, kdo tudy jede, tak ví, jaké jsou tam dnes fronty. A to je tam jen levé odbočení. Představte si tam plnohodnotnou křižovatku.

Jenže stavba té silnice se stále připravuje, dokonce se mluví o vyvlastnění pozemků.
Město Plzeň za 25 let nevyvlastnilo ani jediný pozemek a ani se k tomu nechystá. Co se týče Roudné, tak stavba byla zadána v minulém volebním období a odbor investic stále provádí její přípravu. Ale není to priorita koalice, která řídí město v letech 2014-2018.

Proč se pokračuje s přípravou stavby, když vlastně říkáte, že se stavět nebude?
Je v územním plánu. Pokud někdo zadal zpracování projektové dokumentace do územního rozhodnutí, tak musí konat s péčí řádného hospodáře a tuto dokumentaci dotáhnout do té podoby, že ji předloží stavebnímu úřadu. Stavební úřad jako nezávislý úřad státní správy buďto územní rozhodnutí vydá, nebo nevydá. Pokud tam bude velmi negativní reakce vlastníků pozemků tak, jak je za posledních 10 let, dá se předpokládat, že stavební úřad územní rozhodnutí nevydá.

Nebylo by na místě dát najevo, že město silnici vlastně stavět nechce a je zbytečné pokračovat v přípravě jen proto, aby se úřední šiml napásl?
Já jsem jako náměstek pro dopravu nenavrhl tuto stavbu do programového prohlášení koalice. Nemohu ale změnit dokumenty a smlouvy, které město zadalo v minulém volebním období. Ty musí doběhnout. 

Autor: Dana Veselá

21.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 12
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jakub Kindl

Plzeň nezvládla prodloužení, v Třinci bere bod

Prezident Miloš Zeman na zámku Zbiroh

Prezident Zeman chce oživit Zelenou Horu

Slovany jsou světové: mají vlastní globus

Plzeň - Že mají Slovany na chodníku před radnicí železnou mapu s rozložením ulic přesně jako ve skutečnosti, není nic výjimečného.

V Plzni se na volby stály fronty

Plzeň - Hned v několik volebních místností se v pátek proměnily třídy plzeňské SOŠ profesora Švejcara v Majerově ulici a před školou i na jejích chodbách to bylo znát.

Zelená Hora je jako spící Růženka, řekl prezident v Nepomuku

Plzeň - I poslední den návštěvy prezidenta Miloše Zemana v Plzeňském kraji jste mohli sledovat v on-line reportáži Deníku.

AUTOMIX.CZ

Absurdní šikana? Český řidič platil pokutu za překročení rychlosti o 1 km/h

Doby, kdy čeští řidiči mohli nad postihy za dopravní prohřešky spáchané v zahraničí v podstatě mávnout rukou, jsou dávno pryč. Dnes totiž existuje velká šance, že si vás "najdou" i po navrátu do České republiky. Oznámení o pokutě vám přitom může přijít i po několika měsících. A co je mnohem důležitější, pokutu můžete dostat i za naprostou banalitu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení