VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Koho kraj pustí na koleje?

Plzeňský kraj – Ve hře je trať mezi Plzní a Horažďovicemi.

30.11.2015 2
SDÍLEJ:

Žluté vlaky společnosti RegioJet už v Plzeňském kraji jezdily. Jen krátce a pouze jako protest proti zrušenému výběrovému řízení. Objeví se na kolejích v kraji i jiní dopravci než České dráhy? Kraj na jaře nabídne trať mezi Plzní a Horažďovicemi.Foto: archiv Deníku

Na trati Plzeň – Horažďovice se cestující svezou novými vlaky. Sice až za tři roky, ale je to posun. Jde o důsledek toho, že vedení Plzeňského kraje splní to, co slibuje už několik let. Po několika plánovaných a zrušených tendrech chce hejtmanství za několik měsíců nabídnout zájemcům první trať.

Nepůjde však o otevřenou soutěž, kdy jednotliví dopravci pošlou kraji své nabídky 
a ten vybere tu nejvýhodnější, ale o tzv. přímé zadání. „Kraj na jaře osloví České dráhy, které na trati jezdí, a řekne, jaký rozsah dopravy chce, a že chce, aby dopravce nasadil nové vlakové soupravy," vysvětluje šéf krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Právě tuto variantu kraj upřednostnil před soutěží.

Mohlo by se tedy zdát, že se nic nového nestane a na této trati budou i nadále jezdit výhradně České dráhy (ČD). Náměstek hejtmana Jaroslav Bauer (ČSSD) ale připomíná, že v okamžiku, kdy kraj dostane od ČD jejich nabídku, vyvěsí ji na internetu. „Kdokoli se pak může přihlásit 
a dát lepší cenu. Pro kraj je to de facto stejné jako klasické výběrové řízení," tvrdí Bauer s tím, že tento postup doporučuje Ministerstvo dopravy.

Nové vozy na českobudějovické trati ale nebude muset nový dopravce hradit celé ze svého. Evropská unie dá 
v příštích letech na obnovu vozového parku na železnici 
v celé republice dvacet milionů korun. „Ucházet o dotaci se může jen ten, kdo jezdí na základě výběrového řízení nebo přímého zadání," vysvětluje Bauer. To je podle něj také důvod toho, proč se kraj rozhodl trať takto nabídnout.

Až dosud směl evropské peníze využít jen dopravce, který měl uzavřenou platnou smlouvu – a to by splňovaly pouze České dráhy. Nyní se nově přidává klauzule o vysoutěžení. A nejde o malé peníze, Brusel na nové vozy přispěje až 85 procenty. Díky stejnému příspěvku mohly České dráhy v roce 2012 pořídit nové soupravy RegioShark, které nyní jezdí mezi Plzní a Domažlicemi.

České dráhy, pro něž princip přímého zadání vyznívá nevýhodně vzhledem k tomu, že nabídku dávají jako první 
'a pak už na nabídky ostatních dopravců nemohou zareagovat, nechtěly plány hejtmanství nijak komentovat. Trať mezi Plzní a Horažďovicemi patří k těm vytíženějším 
v kraji. Denně tudy v pracovních dnech projede devět párů spěšných a osobních vlaků. 
A k tomu každé dvě hodiny rychlík – jich se však plánovaná soutěž netýká, rychlíky neobjednávají kraje, ale Ministerstvo dopravy.

Zrušené tendry

Právě díky vytíženosti by o tuto trať mohl být mezi dopravci zájem. „Oceňujeme rozhodnutí Plzeňského kraje, že chce linku soutěžit. Pokud budou soutěžní podmínky spravedlivé, budeme se o trať také ucházet," řekl v pátek Deníku majitel Student Agency Radim Jančura. Jeho dceřiná společnost RegioJet chtěla 
v Plzeňském kraji na koleje vyjet už před několika lety.

V roce 2009 se stejně jako tři další dopravci přihlásila do výběrového řízení na provozování tratí mezi Plzní a Domažlicemi, Plzní a Blatnem 
a trati z Nýřan do Heřmanovy Hutě. Kraj ale tento tendr zrušil těsně před otevřením obálek s nabídkami a uzavřel desetiletou smlouvu s Českými drahami.

Vedení kraje tehdy tento krok hájilo tím, že může kteroukoli trať vyjmout a vysoutěžit zvlášť. Také tvrdilo, že do roku 2019, tedy do konce platnosti smlouvy s Českými drahami, bude vysoutěženo 60 procent všech tratí.

Na koleje až 2018

Nyní, po šesti letech, je kraj 
v podstatě stále na začátku. 
V roce 2011 se sice připravovala soutěž na trať mezi Plzní a Horažďovicemi a spolu s ní 
i na trasu Plzeň – Planá, k realizaci ale nedošlo.

Vítěz plánované soutěže by měl na koleje vyjet až koncem roku 2018. „Záleží na výrobcích, jak stihnou nové vlakové soupravy vyrobit. Vzhledem k dotacím budou mít určitě hodně zakázek," vysvětlil pozdní termín náměstek Bauer.

„Postupně bychom chtěli soutěžit i další tratě, zejména ty regionální. Už ne hlavní tahy," doplňuje Jaroslav Vejprava z odboru dopravy.

Autor: Miroslava Tolarová

30.11.2015 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

parlamentní volby v Horních Počernicích, 20.10.2017
SLEDUJEME ON-LINE
22

Volební místnosti se zavřely

Ilustrační foto.

Opilý řidič havaroval u Chotíkova. Nikdy si přitom neudělal řidičák

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

Volební účast v Plzni se pohybuje kolem 60 procent

Plzeň - V parlamentních volbách 2017 šlo v Plzni k volebním urnám kolem 60 procent voličů.

Sportovci bez šance na úspěch

Plzeň - Podle jmen by se mohlo zdát, že sestavili dobrý tým, který může porážet své soky.

SOUTĚŽ o vstupenky na Tátu

Plzeň – Celosvětově úspěšná one man show Táta o tom, jak lze s humorem zvládnout období před narozením dítěte a po něm, se stala vedle Cavemana jednou z programových stálic Měšťanské besedy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení