Vyplývá to z vyjádření svědků, kteří znají okolnosti, za nichž Víška získal v roce 2003 exkluzivní smlouvu na vymáhání pohledávek od černých pasažérů. Smlouva advokátovi umožňuje vysoudit na dlužnících desetimilionové částky ročně. Nové představenstvo dopravních podniků se teď snaží dokázat, že dohoda je protiprávní, protože nebyla uzavřena na základě řádného výběrového řízení. Chce ji zrušit. Advokát Víška ale tvrdí, že vyhrál regulérní soutěž a hodlá se o platnost smlouvy soudit.

„Žádné výběrové řízení se nekonalo,“ oponuje Víškovi někdejší podnikový právník PMDP Emil Pográn. Podle něj dopravní podniky předaly vymáhání dluhů za černé jízdy Víškovi bezúplatně, to znamená, že mu za to neměly nic platit. „Vzhledem k tomu nebyl výběr advokátní kanceláře prováděn dle zákona o zadávání veřejných zakázek,“ cituje Pográn z usnesení tehdejšího představenstva PMDP.

Podmínkou mj. bylo, že si advokát bude sám hradit i soudní poplatek, tedy 600 korun za podání každé žaloby. „Při podávání až osmi tisíc žalob ročně by to byla pro PMDP investice téměř pět milionů korun,“ vysvětluje Pográn důvod, proč chtěl podnik převést agendu včetně poplatků do soukromých rukou.

Víška s tím souhlasil, a proto dostal přednost před advokátní kanceláří Eret, Linhart, Šíma, která měla výhrady – musela by si prý vzít na poplatky půjčku. Jenže tato praxe dlouho nefungovala.

Už za tři měsíce od podepsání smlouvy sepsal dopravní podnik s Víškou dodatek, ve kterém se PMDP zavázaly hradit zmíněných 600 korun z podnikové pokladny. Dopravní podniky za pět let fungování smlouvy zaplatily za soudní poplatky skoro 12 milionů korun. „Zjistil jsem, že já si tyto náklady nemohu jako prostředník odečíst z daní,“ odůvodnil postup Víška.

Pográn, který má v archivu většinu dokumentů souvisejících s přípravou smlouvy, si myslí, že PDMP a Víška obešli zákon. Podle něj Víška udržoval těsné vazby s tehdejším předsedou představenstva a náměstkem primátora Miroslavem Kalousem. „Smlouva na vymáhání pohledávek byla jen vyvrcholením jejich nadstandardních vztahů,“ dodal. Víška si údajně sám diktoval podmínky zmíněné smlouvy.

Miroslav Kalous se k tomu nevyjádřil, několik dnů neodpovídá redaktorům Deníku na mailový dotaz.

Kontrakt s Víškou podepsal tehdejší generální ředitel  PMDP Václav Zikmund. Na otázku, jestli dokument podepisoval dobrovolně, včera prohlásil: „Na to dnes nechci odpovídat. Z mého pohledu bylo tenkrát všechno v pořádku.“ Víška se současným představenstvem PMDP hodlá jednat a je ochoten ukončit smlouvu dohodou.

Podmínky smlouvy s advokátem

  • - Dopravní podniky podaly prostřednictvím Víšky téměř 20 tisíc žalob na dlužníky.
  • - Ve více než 19 tisíců případů soud dlužníka odsoudil k zaplacení (neúspěšných bylo pouhých 230 žalob).
  • - Z každé žaloby náleží Víškovi minimálně šestitisícová advokátní odměna.
  • - Dopravním podnikům se vrací tisíc korun pokuty, dvanáct korun za jízdenku a 600 korun za kolek (soudní poplatek).
  • - Pokud by Víška vymohl všechny pokuty, jeho příjmy by se blížily 120 milionům Kč.