Ta v minulých dnech přijala podnět plzeňského výrobce kolejových vozidel Škody Transportation. Té se nelíbí, že ČD na zhruba pětimiliardovou zakázku nevypsaly výběrové řízení.
Firma se nejprve obrátila na český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Postup úřadu se jí ale nezamlouvá. Vyžádal si totiž podklady o vozech, které by Škodovka mohla dodat jako náhradu za railjety. „Antimonopolní úřad není a ani nemůže být v pozici, kdy sám požaduje předložení konkurenční nabídky nebo hodnotí naše kvalifikační předpoklady,“ uvedla tisková mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.
Podle předsedy ÚOHS Petra Rafaje úřad po firmě nepožaduje nic výjimečného. „Náš úřad je vždy povinen posuzovat všechny právní aspekty, které se k případu vztahují. Posuzujeme jej jako celek a ne pouze jako některé jeho části, jak si Škoda Transportation představuje,“ sdělil ČTK Rafaj.
České dráhy přijaly nabídku Rakouských drah na nákup luxusních vozů Siemens kvůli údajně velmi výhodné ceně. „Náklady jsou o pětadvacet procent nižší než u srovnatelných vozů. Postupovali jsme v souladu se zákonem i evropskými normami,“ tvrdí Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení ČD.
Škoda je podle jejích představitelů připravena nabídnout alternativní produkt, který vychází z vozů City Elefant. K dosažení rychlosti dvě stě kilometrů v hodině chce společnost dospět s pomocí zahraničního partnera.
Podle Šťáhlavského ale tyto vlaky nejsou dostačující. „Škoda nedala žádnou srovnatelnou nabídku. Railjety dosáhnou rychlosti až 230 kilometrů v hodině,“ dodává.