Důvod zdržení? Právní dohady, zda může kraj zakázat kamionům vjezd na silnici vlastně bezdůvodně. Zákon totiž říká, že právo na užívání má každý, dopravci by se proto mohli cítit diskriminováni. „Pokud je na silnici technická překážka, třeba most s nedostatečnou nosností, omezit nákladní dopravu můžeme. Ale zde žádný podobný důvod není," vysvětluje vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Tzv. stará pražská silnice (II/605) má totiž parametry silnice první třídy. Dlouhé měsíce návrh ležel u právníků, ti nakonec zákaz pro kamiony posvětili.

V současné době na návrhu pracuje firma, která by měla zhruba do měsíce předložit finální návrh. „Ten už by měl mít souhlas dotčených obcí, úřadů i policie," podotýká ředitel Krajské správy a údržby silnic Stanislav Liška.

Prakticky to znamená, že pak už kraji nebude nic bránit v tom, aby přibližně za půl milionu korun objednal dvacítku značek a označil jimi křižovatky v Kyšicích, v Rokycanech (nebo u Klabavy) a také sjezd z dálnice. „Víme, že to není systémové řešení, ale je to zoufalý pokus situaci řešit," vysvětluje hejtman Chovanec.

Kamiony využívají starou pražskou silnici od zavedení mýtného, snaží se tak ušetřit. Podle loňského průzkumu projede Ejpovicemi šest a půl tisíce aut denně, z toho je více než tisícovka náklaďáků. Na základě stížností od Ejpovických začal kraj hledat způsob, jak kamiony na dálnici vrátit. Ve hře byla i varianta zpoplatnění některých silnic druhé třídy, na němž se kraje s ministerstvem dopravy předběžně dohodly. Tu teď ale ministerstvo na stole nemá, o placení mýtného mimo dálnice uvažuje až po roce 2017.

Starostka Ejpovic Marie Šrailová přivítá jakýkoli krok, který sníží dopravu ve městě, zákazové značky ale podle ní nejsou samospásné. „Těmi se nezbavíme osobních aut, kterých tu denně jezdí víc než pět tisíc. Od stavby jižního obchvatu Ejpovic neustoupíme," upozorňuje Šrailová.

Jenže obchvat je zatím hudbou vzdálené budoucnosti. Kraj má sice rozpracovanou dokumentaci, ale nemá ani dost peněz, ani vyřešené pozemky pod plánovanou silnicí. „Jeden z majitelů nechce o prodeji ani slyšet," říká šéf odboru dopravy Vejprava.

Zákazové značky nezaručí, že kamiony z Ejpovic zcela zmizí. Do města bude smět i nadále jezdit dopravní obsluha, například popeláři nebo auta firem, které tu mají sídlo. Jejich průjezd budou zřejmě řešit výjimky. Pokud se omezení osvědčí, je možné, že jej kraj rozšíří až k Mýtu.

Podobná situace je také poblíž Chanovic na Klatovsku. Sice tu vznikla nová silnice, která nákladní dopravu částečně odklonila, ale okolní obce se situací spokojeny nejsou. I tady chce kraj prosadit zákazové značky, situace je tu ale mnohem složitější. Dopravní policie nesouhlasí kvůli objízdné trase. „Problém je v křižovatce za Nepomukem směrem na Písek – u odbočky na Horažďovice," připomíná Jaroslav Vejprava. Kamiony by se tu měly napojit na silnici I/20, křižovatka je ale nešťastně řešená a je tu velmi špatný výhled. Jedinou možností je tedy stavební úprava tohoto místa, na to však hejtmanství nemá peníze.