Chce tak zamezit tomu, aby se řidiči nákladních vozů vyhýbali zpoplatněným dálnicím. Zástupci kraje svůj návrh přednesli ministru dopravy Vítu Bártovi (Věci veřejné), který včera přijel do Plzně na jednání.

Ministr teď chce, aby kraj do příštího týdne připravil alespoň základní seznam silnic, kterých by se mýtné mělo týkat. „Jde jednoznačně o nestandardní opatření, které bychom zahrnuli do koncepčních úvah,“ uvedl Bárta.

Podle krajského náměstka pro dopravu Jaroslava Bauera (ČSSD) by mělo jít například o silnici II/605 (Plzeň–Rozvadov), která je souběžná s dálnicí. „Kamionům vyhovuje, že neplatí, ale obce na trase jsou velmi zatěžovány nákladní dopravou,“ míní Bauer.

Návrh kraje vítá i starosta Přimdy, která leží na bývalém hlavním tahu z Plzně na Rozvadov. „Kamionů sice po otevření dálnice ubylo, mýtné na dvojkách a trojkách by určitě prospělo,“ řekl Deníku Miloslav Kunt, který kritizuje i předjíždění kamionů zejména ve stoupáních.

Dopravci však zavedení mýtného považují jen za další házení klacků pod nohy a další zbytečné náklady. „Nákladní doprava na tom není zrovna nejlépe a tohle jsou další výdaje, které nakonec zůstanou na dopravci,“ uvedl majitel jedné plzeňské dopravní firmy, který si nepřál uvést své jméno. Každý dopravce se podle něj už nyní snaží snížit náklady, takže je jasné, že využívá neplacených úseků, jak to jen jde. „Ono, když cesta do Prahy po dálnici vyjde na pět set korun, tak už je to znát,“ dodal.

V nejbližších dnech proto vznikne pracovní skupina, v níž budou zástupci Plzeňského kraje i Ředitelství silnic a dálnic. Ta musí do příštího pátku dodat seznam silnic, kterých se bude zpoplatnění týkat. Bárta ho chce mít k dispozici na jednání s firmou Kapsch, která mýtný systém v České republice provozuje.