Tramvaj nebo trolejbus? Hlasujte v anketě v pravém sloupci.

Když otevřel tuto otázku na minulém zasedání zastupitelstva primátor Pavel Rödl (ODS), část zastupitelů zalapala po dechu. Výstavba tramvaje Kaplířovou ulicí je totiž schválená, vykupují se pro ni pozemky a už letos se mělo začít se soutěží, kdo bude pro Plzeň zásadní dopravní stavbu realizovat. Přesto Rödl trval na tom, že je nutné znovu finančně porovnat i trolejbusovou variantu. „Je třeba porovnat, kolik peněz by se dalo změnou uspořit, prohlásil směrem k zastupitelům primátor.

Technické úřady nyní spočetly, že se městu vyplatí budovat tramvajové kolejiště. A to přesto, že investiční náklady na trolejbusovou trať by byly nižší zhruba o 56 milionů korun. Jenže provoz trolejbusů by se městu v příštích dvaceti letech prodražil o více než 400 milionů korun, než kdyby tudy jezdily tramvaje. „Ukázalo se, že provozně levnější a termínově reálnější bude výstavba tramvajové trati,“ přiznal teď primátor.

Podle technického náměstka primátora Petra Runda (ODS) tramvaj také lépe napojí lokalitu Borských polí. „Na rozdíl od trolejbusu nezasáhne do Borského parku a naváže na stávající tramvajovou linku č. 4,“ podotkl Rund. Čtyřka tak nebude mít konečnou stanici u parku, ale zabočí z Klatovské třídy do Kaplířovy ulice a odtud bude pokračovat k univerzitě. „Délka sítě městské hromadné dopravy se u tramvaje prodlouží pouze o 1,3 kilometru, u trolejbusu by se jednalo o dalších 5,5 kilometru,“ doplnil Rund. Cestující tak nebudou muset U Borského parku přestupovat a tramvaj bude na rozdíl od trolejbusu v podstatě nezávislá na ostatní dopravě, protože pojede po vlastních kolejích.

Tramvaj versus trolejbus

- Stavební náklady tramvajové trati 513 milionů Kč

- Stavební a projektové náklady trolejbusové trati 457 milionů Kč

- Předpokládané provozní náklady u tramvaje za 20 let vč. odpisů: 621 milionů Kč

- Provozní náklady u trolejbusu za 20 let včetně odpisů: 1030 milionů Kč

- S dokončením tramvajové trati na Borská pole k areálu ZČU se počítá v letech 2012/2013

- Více než 180 milionů Kč má zaplatit EU