V České republice je více než osm tisíc železničních přejezdů. I přes miliardové investice Správy železniční dopravní cesty v posledních letech nehod na přejezdech neubývá. V roce 2018 jich bylo 171 a zemřelo při nich 34 osob. V Plzeňském kraji došlo na přejezdech k 15 střetům a zemřeli tři lidé.

V roce 2018 byly zabezpečeny například přejezdy na Tachovsku a Domažlicku. Ani tam se však další tragédie vyloučit nedá. Den co den totiž řidiči objíždějí závory nebo ignorují výstražná světla. „Neexistuje nebezpečný nebo nezabezpečený přejezd. Nebezpečně se na něm chovají pouze lidé. Téměř 99 procent všech dopravních nehod na přejezdech způsobí řidiči silničních vozidel. Stále platí, že přejezd je pouze tak bezpečný, jak bezpečně se na něm bude řidič chovat,“ říká Marek Illiaš z odboru komunikace Správy železniční dopravní cesty.

V Plzeňském kraji je za „přejezd smrti“ považovaný železniční přejezd v Chrástu. Dříve to byl přejezd v obci Zastávka. Byl bez závor, zabezpečený pouze světelným výstražným zařízením, a stalo se tam několik smrtelných dopravních nehod. „Vlak tu vyjíždí nepřehledně ze zatáčky, ale je smutné, že se musí stát smrťáky , aby se pak něco řešilo,“ postěžovala si Jindřiška Čížová, která bydlí nedaleko.

Podle Drážní inspekce umírají lidé při každé šesté nehodě na přejezdu, zatímco dříve to bylo při každé desáté. Podle dostupných statistik se na přejezdech vybavených světelným signalizačním zařízením, jichž je pouze čtvrtina z celkového počtu, odehrává takřka polovina nehod. Inspekce se zabývala v minulosti i otázkou zrušení přejezdů. Na tak rozsáhlé úpravy však nejsou peníze ani prostor.