„Náklady na údržbu byly tak vysoké, že se automaty staly ztrátovými. Každoročně jsme tak přišli o dva a půl milionu korun,” vysvětluje důvody odstranění automatů Václav Zikmund z plzeňského dopravního podniku.

Největším problémem byli vandalové, zloději a sprejeři. „Někteří se z automatu snažili dostat peníze jiní ho posprejovali. Navíc tržby v automatech klesaly a bylo jasné, že nemají budoucnost,” pokračuje Zikmund.

Někteří mimoplzeňští lidé mají obavu, zda lístek teď seženou. „Většinou jezdím za vnučkou do Plzně až k večeru, a tak jsem nucena si jízdenku koupit vždy v automatu, protože trafiky jsou zavřené,” říká Marie Dardová.

Podle Zikmunda mají lidé i jiné možnosti. „V první řadě si můžou objednat jízdenku přes mobilní telefon. Pokud to neumí nebo si telefon zapomněli , mohou si ji s příplatkem koupit u řidiče,” vysvětluje s tím, že další možností je pořídit si Plzeňskou kartu. A pak jezdit buď paušálně, nebo s takzvanou peněženkou. Tedy mít na kartě kredit, za který si poté mohou vytisknout lístek přímo ve voze MHD.

„S mobilem neumím tak dobře, abych si objednala lístek, a u řidiče je jízdenka o hodně dražší. Plzeňská karta se mi zase nevyplatí, protože tu nejsem tak často. Měli bychom mít jinou možnost,” dodává Dardová.

Přesto se po Novém roce automaty začnou z plzeňských ulic postupně sklízet. „Do poloviny ledna by už měly být všechny odvezené,” dodává Zikmund.