Od května totiž začne platit novela vyhlášky, podle které může být pokuta navýšena. Teď smějí revizoři vybírat maximálně tisícovku.

Šéf plzeňských revizorů Pavel Pokorný možnost zvýšení sankce vítá. „Navrhneme představenstvu, aby sazbu zvýšilo," potvrdil Pokorný. Pokud to bude akceptovat, mohlo by nové opatření začít platit zřejmě od července nebo srpna, dřív se do praxe nedostane. Pokorný potvrzuje, že s počty záchytů cestujících na černo roste i jejich brutalita. „Máme dva revizory po operaci po útoku cestujícího," řekl Pokorný. I proto nabraly dopravní podniky od ledna další čtyři revizory, zaměstnávají jich nyní 22.

Naopak generální ředitel ČSAD v Plzni Miroslav Hucl zvýšení sankce odmítá. „Pokud nebude striktně nařízeno, že se má zvednout na 1500 korun, my pokuty zvyšovat nebudeme, považuji je za dostatečné," prohlásil Hucl. Na rozdíl od městské dopravy mají linkové autobusy méně jízd na černo, protože cestující procházejí přes řidiče.

Pokud by se rozhodly vy-užít možnosti i České dráhy, bylo by to podle regionální mluvčí ČD Radky Pistoriusové pravděpodobně se změnou jízdního řádu, což je letos k 9.6. nebo k 15.12.

Podle předsedy představenstva Plzeňských městských dopravních podniků Václava Šlajse (ČSSD) bude muset podnik v budoucnu vyřešit komplexní problém vymáhání pohledávek od černých pasažérů. Dosud je pro něj vymáhá advokátní společnost Volopich, Tomšíček a spol., koncem letošního roku ale mezi oběma subjekty vyprší smlouva. „Budeme chtít znát názor zastupitelů, jak problém vymáhání pokut řešit," uvedl Šlajs. Zvýšení pokut o 500 korun prý osobně nevidí jako nutný krok. „Je třeba posuzovat vymáhání pokut nejen z ekonomického, ale i ze společenského pohledu," uvedl Šlajs.

Co stojí pasažéra černá jízda

V plzeňské městské dopravě zaplatí černý pasažér bez jízdenky ve voze revizorovi 600 Kč, 
do deseti dní na pokladně PMDP 800 Kč, nad deset prac. dní 1000 Kč. Tato částka se může od května zvýšit na 1500 Kč.