To, že by lidé z Plzeňska měli letos hlouběji do kapsy než v předchozích letech, nepociťují zejména prodejci luxusního zboží, šperků a hodinek. „Letos jdou na odbyt hlavně hodinky značek Breitling, Omega a Rado a také briliantové šperky,“ říká Lucie Matějková z plzeňského zlatnictví na náměstí. Na některých dárcích prý zákazníci rozhodně nešetří, a tak se letos pod stromečkem objeví i takové, jejichž cena přesahuje 300 tisíc korun.

Michal Oves, který ve Šlovicích prodává hudební nástroje, má podobný názor: „Prodali jsme teď před Vánoci několik pian značky Wendl a Lung. Pokud touží zájemce po novém nástroji, musí si na něj připravit zhruba 65 tisíc korun. Absolutním hitem letošního roku jsou přitom piána v černé lesklé barvě.“

Ježíšek letos zavítá i do loveckých potřeb, ovšem se zbraněmi samotnými se asi moc nenadře. „Co se pušek a pistolí týče, trh už je zřejmě nasycen,“ říká plzeňský prodejce zbraní Stanislav Čížek. „Větší zájem je spíše o doplňky jako jsou značkové baterky, pouzdra, nebo dalekohledy. Boom nákupu zbraní, jaký jsme zažili hlavně v devadesátých letech, už je ale pryč.“

Milovníci cyklistiky možná zajásají nad některým z nových modelů horských kol. „Každému se snažím osobně vybrat kolo nejvhodnější pro jeho věk, postavu a pro terén, ve kterém chce jezdit,“ říká Jan Jánský z cyklo prodejny v Třemošné. „Plzeňsko je poměrně kopcovitý kraj a tak jdou u nás na odbyt hlavně kola horská. Nejoblíbenější jsou bicykly v ceně kolem deseti tisíc.“

Prudké snížení cen notebooků vyvolalo v posledních týdnech doslova nákupní horečku. Podle Lukáše Pospíšila ze společnosti alza.cz, budou absolutním letošním trhákem přenosné počítače v ceně do deseti tisíc korun. „Za necelých devět tisíc už se dá dnes koupit notebook, který začínajícího uživatele plně uspokojí,“ říká Pospíšil. „Dalším velmi žádaným artiklem jsou v souvislosti s digitalizací set-top boxy. Nejlevnější se dají pořídit zhruba za devět stovek,“ dodal.

V souvislosti s letošními Vánocemi ožívají i některé zapomenuté legendy. Podzimní mistrovství světa ve skládání rubikovy kostky podle obchodníků oživilo zájem o hlavolam z konce sedmdesátých let. „Je to s podivem, ale už jsem jich za poslední měsíc prodal asi padesát,“ uvedl plzeňský prodejce hraček Pavel Mališ. „V minulých letech se poptávka po ní dostala prakticky na nulu a letos jsem si všiml, že s ní vyrukovali i asijští obchodníci. A ti ví velmi dobře, co dělají,“ podotkl. V hračkářství Jiřího Ondřejíčka oživla jiná legenda. „Po dlouhých letech letos poměrně rapidně narostl zájem o stavebnice Merkur,“ upřesnil obchodník.