Už je to pár let, co jste jeli naposledy vlakem? Pak byste mohli být mile překvapeni proměnou, jakou za tu dobu prošel vozový park Českých drah. Komfort se jednoznačně zvyšuje. Tam, kde se dřív bralo za kliku, se dnes dveře otevírají takřka samy, a kde dřív chybělo prkénko, dnes čeká vakuová toaleta. Zatím ale nejde o standard, na kolejích se stále setkáte i s desítkami let starými muzeálními kousky.

Letos je tomu přesně deset let, co se první výraznější vlaštovkou v modernizaci staly vozy Regionova, následovaly repasované rakouské vagony, úplně nové polské RegioSharky pro domažlickou trať a v prosinci 2011 k nám poprvé zavítalo i Pendolino na trase Praha – Plzeň – Františkovy Lázně.

A další nové vozy budou následovat, hejtmanství nyní vyjednává s Českými drahami o trati Plzeň – Horažďovice. „Pokud se podaří uzavřít smlouvu, mohl by se tu komfort zvýšit už od prosince 2018. České dráhy by tu musely nasadit úplně nové vlaky, žádný repas," říká náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer. Pokud vše klapne, bude tato českobudějovická trať na dlouho jediná, která se dočká nových vozidel. Jejich hodnota je kolem miliardy korun a České dráhy na ně budou žádat dotaci.

Železnice v kraji
16 tratí (délka 737 km, 223 km elektrifikováno)
214 stanic a zastávek
511 vlaků letos ujede víc než pět milionů km  

Plzeňský kraj sice může požadavky na nové vlaky zadávat přímo, případně vypsat výběrové řízení, ale žádná revoluce v nejbližších letech nepřijde. Důvod? Cestování moderními vozy je dražší. Ne pro cestující, ale pro hejtmanství, které regionální železniční dopravu objednává.

„Například na trati Plzeň – Domažlice, kde jezdí nové RegioSharky, je kvůli odpisům kilometr asi o třetinu dražší než jinde. Kdyby se vyměnily soupravy všude najednou, kraj by na to neměl," vysvětluje Zdeňka Kmochová ze společnosti POVED, organizátora veřejné dopravy v kraji.

Co do stáří vedou motoráčky s označením 810, které byly vyrobeny na přelomu 70. a 80. let. Dráhy je nyní vylepšují. „Rekonstrukce zahrnuje například instalaci nové pohonné jednotky a systému řízení, stahovacích oken, dělených sedadel, nového WC i informačního systému pro cestující," říká mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Letos začne i obnova rychlíků Pendolino, které jsou staré 10-15 let.

Po kolejích jezdí super moderna i muzeální kousky

Průměrné stáří vozidel ČD je 20 let (modernizované vozy se počítají jako nové). Zde jsou některé z vlaků, které jezdí v Plzeňském kraji.

RegiosharkREGIOSHARK (vyrobený v Polsku) je nejmodernějším vozidlem v regionu, v kraji jezdí od října 2012. Jednotky jsou vybaveny klimatizací, informačním systémem pro cestující a jsou částečně nízkopodlažní. Ve vozech je také připojení 
Wi-Fi. Obsluhují trať Plzeň – Domažlice a také na tratích Plzeň – Svojšín – Planá u M. Lázní, Plzeň – Nepomuk, Plzeň – Žihle a Plzeň – Chrást.

SC PendolinoSC PENDOLINO představuje nejrychlejší spojení mezi Františkovými Lázněmi, Plzní, Prahou a Ostravou. Nabízí WiFi, bistro oddíl, denní tisk a vodu zdarma, dětský či tichý oddíl. Klimatizace a moderní WC je samozřejmostí.

RegionovaREGIONOVA vznikla spojením vozu řady 810 a přípojného vozu. V Plzeňském kraji začaly jezdit v roce 2006. Jsou vybaveny vakuovým WC, dělenými čalouněnými sedačkami, stahovacími termálními okny a informačním systémem pro cestující. Jezdí na tratích Plzeň – Nýřany – Heřmanova Huť, Plzeň – Chrást – Radnice, dále z Klatov do Horažďovic, Tachova (a Plané) a do Železné Rudy. Nahradila také vozy řady 810 na trati Plzeň – Pňovany – Bezdružice a jezdí i jako tzv. Plzeňská linka mezi Blovicemi a Kozolupy.

Vyřazené rakouské vozy z 80. letVYŘAZENÉ RAKOUSKÉ VOZY z počátku 80. let koupily České dráhy před pěti lety, zrenovovaly je a nyní je v regionu využívají jako rychlíkové vozy, například na trati Praha – Plzeň – Cheb a Praha – Plzeň – Železná Ruda. Vozy se dočkaly dílčích úprav interiérů a nového čalounění.

Vlak řady 842VOZY ŘADY 842 prošly před sedmi lety rekonstrukcí zahrnující pohonné jednotky, převodovky, řídicí systém a stanoviště strojvedoucího. Interiér je modernizovaný, přibyl informační systém a vakuové WC. Vozidla jezdí na tratích Plzeň – Žihle, Klatovy – Železná Ruda, Plzeň – Železná Ruda a Klatovy – Domažlice.

Vlak řady 810VOZY ŘADY 810 (přezdívané Motůrek či Kredenc) patří k nejstarším vlakům v regionu. Nemá klimatizaci ani dělená sedadla, to by se mělo změnit, vozy procházejí rekonstrukcí. 810 jezdí na tratích s nejmenší frekvencí cestujících: Nezvěstice – Příkosice, Chrást – Radnice a v okolí Bělé nad Radbuzou.

Strojvůdce: V parničce bylo v létě horko, v zimě zima

Pavel Pekař řídí lokomotivy už 35 letStrojvůdci Pavlu Pekařovi je 57 a po železnici jezdí 35 let. Vyučený mechanik lokomotiv začal s lokomotivami jezdit ještě před vojnou. Nejprve topil na parní mašině, dnes řídí RegioShark, jímž vozí lidi mezi Plzní a Domažlicemi.

Parní lokomotivy jsou už nostalgie, ale vy jste je zažil v běžném provozu.
Jezdily na parničce ještě dva roky po mém návratu z vojny. Pro někoho je to nostalgie, pro mě to byla hlavně strašná dřina. (smích)

Co se vám vybaví jako první, když se řekne pára? Smrad, kouř, hluk?
V létě horko, v zimě zima. Pro strojvedoucího to bylo o něco pohodlnější, ale pro mě jako pro pomocníka námaha. Topil jsem, staral se o kotel a podle možností sledoval trať a návěsti, když jsem tedy zrovna nekoukal do kotle, taky jsem se staral o lokomotivu. Tenkrát jsme si všechno dělali sami v depu, na dnešních lokomotivách tahle starost o mazání a přípravu až tak velká není. Dělají se spíš takové periodické prohlídky.

Ale neznamená to, že byste se dnes v kabině nudil, ne?
To určitě ne. Na povolání je třeba se poctivě připravit, projít výcvikem a potom pořád rozšiřovat své znalosti. To je pořád stejné.

Teď jezdíte motorovou jednotkou Pesa zvanou Regio-Shark. Jak se s ní jede?
Samozřejmě s každým strojem, který přijde z výroby, jsou problémy, ale postupně se vychytávají. Zlobilo třeba topení, klimatizace, spojování a rozpojování jednotek. Dnes už tady Pesy jezdí třetí rok a problémy se víceméně odstranily. Ale je to moderní stroj a komfort pro strojvedoucího i cestujícího je nesrovnatelný.

Takže s tím, jak se železnice vylepšuje, budete spokojený.
Myslím, že za posledních osm deset let se vozový park znatelně obměnil. V porovnání se světem samozřejmě nejsme tak vysoko, ale řekl bych, že pokud jde o normální železnice, jsme na slušné úrovni.