Po boku inspektorek Marie Rážové a Karolíny Čermákové se tedy vydáváme do obchodního centra v Plzni na Rokycanské třídě. Zdejší prodejna Takko láká až na 50procentní slevy oděvů.

„Když je zboží levnější až o padesát procent, musí v obchodě být alespoň nějaký výrobek opravdu za polovinu původní ceny,“ vysvětlila Rážová ještě před vstupem do zmíněného obchodu.

Často se prý setkává s tím, že prodejci toto pravidlo nedodržují a největší sleva v celém obchodě je třeba jen 40procentní. „To bývá nejčastější prohřešek. A také to, že na zboží není cena po zlevnění a sleva je odečtena až na pokladně. Ale zákazník musí vědět už dříve, kolik daná věc stojí. Toto neplatí jen pro krátkodobé, maximálně třídenní slevy,“ upozornila inspektorka.

Tyto dvě věci však nejsou zdaleka jediné, které inspektorky po vstupu do Takka zajímají. Mezi oblečením si vyberou zlevněnou bundu a čepici, s nimiž zamíří ke kase. V pořádku jsou cenovky, patrná je i původní cena a nechybí ani označení složení materiálu a návod, jak se o něj starat, i informace od prodavačky. Inspektorky jsou spokojené také s tím, že například dětské zimní bundy stojí opravdu polovinu.

Přesto nedostatek inspekce nachází. Avizované slevy totiž neplatí pro veškeré zboží. Zlevněná je pouze loňská kolekce a nové oblečení je za plnou cenu. „Slevu máme jen tady ve středové zóně,“ ukazuje vedoucí obchodu Iveta Hirschová. „A to je právě ta chyba. Je nutné specifikovat, na které zboží se slevy vztahují, a na které ne. Takhle klamete zákazníka, protože to vypadá, že je sleva na vše. Je nutné dát k této řadě upozornění, že tady je to za plnou cenu,“ konstatuje Rážová.

Přestože vše ostatní bylo v naprostém pořádku, určitá sankce padne. „Věc se bude řešit ve správním řízení. Toto je pobočka větší společnosti, takže nemůžeme udělit pokutu na místě. Ale není to až tak závažné pochybení, takže trest také zřejmě nebude nijak dramatický,“ uzavírá Rážová. „Jsem ráda, že jsme měli jinak vše v pořádku. O nutnosti označení nezlevněného zboží jsme nevěděli, řídili jsme se podle instrukcí, které nám vždycky pošlou z centrály,“ svěřila se Hirschová.

Podobně ČOI zkontroluje ještě řadu dalších obchodů v západních Čechách. Přepočítávat, zda procentuální vyčíslení souhlasí s rozdílem původní a současné ceny a zkoumat další podmínky prodeje se slevami budou minimálně celý leden. I přes speciálně zaměřené kontroly výprodejů se však prý ČOI hodlá věnovat i jiným problémům a prověřování stížností nespokojených zákazníků.