„Sledovali jsme hlavně to, zda jsou deklarované slevy označené na stojanech i na zboží. V obchodech, které mají procentní slevy, jsme také kontrolovali, zda ceny odpovídají přepočtu,“ vysvětlil inspektor ČOI Martin Šetlík.

Ve většině kontrolovaných obchodů bylo vše v pořádku. Na nesrovnalosti narazili inspektoři v jednom z řetězců. „Tam byl stojan označený 70procentní slevou. Zboží v něm ale nebylo zlevněno v deklarované výši,“ uvedl Šetlík s tím, že prohřešek bude řešený ve správním řízení. Řetězci tak hrozí pokuta až v řádech desetitisíců.

Nejčastější prohřešky obchodníků jsou, co se týče slev, tři. „Prvním z nich je situace, kdy je na regálu uvedena výše slevy a původní cena zboží. Schází ovšem konečná částka, kterou zákazník u pokladny zaplatí,“ vysvětluje ředitel Inspektorátu ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj Milan Javorský.

Další chybou je případ, kdy je sice u zboží uvedena původní cena, výše slevy i konečná cena po slevě, ale ta po přepočtu neodpovídá deklarované výši slevy. „Když to přeženu, je to například situace, kdy zboží s původní cenou 100 korun, má být zlevněno o 50 procent, ale jeho konečná cena po slevě je 60 korun,“ uvádí příklad Javorský.

Třetím z častých prohřešků je i to, když prodejny lákají zákazníky například na až 70 procentní slevy, ale když inspektoři provedou kontrolu, zjistí, že v obchodě není ani jeden kus zboží zlevněný o 70 procent. „To už se dá považovat za klamání spotřebitele a nekalou obchodní praktiku. Obchodníci totiž zákazníky nalákají na slibovanou slevu do prodejny a pak hřeší na to, že lidé, přestože slibovanou slevu nenaleznou, u nich přesto nakoupí,“ podotýká Javorský s tím, že za všechny tyto chyby hrozí prodejcům až desetitisícové pokuty.

Inspektoři radí zákazníkům, že při nákupu mají právo požadovat cenu, která je uvedena na stojanu se zbožím. Pokud je na účtence cena jiná, doporučují nakupujícím, aby na nesrovnalost prodejce upozornili ihned.

ČOI bude v kontrolách pokračovat i po Novém roce, kdy se inspektoři zaměří na další slevové akce.