Město povinnost komunikovat s občany „přehazuje“ na zhotovitele stavby. A zhotovitel, firma Hochtief, spor ještě graduje prohlášením, že informování veřejnosti je plně v kompetenci investora, tedy města.

„V dopise, který nám poslala před začátkem prací firma Hochtief, je termín ukončení do 30. dubna. Teď jsme se jen náhodou na webových stránkách města dozvěděli, že uzávěrky silnic jsou až do 30. září. Tedy o pět měsíců déle! A nikdo se nám to neráčil oznámit,“ posteskne si si jednatel stavební firmy Tomáš Holík, sídlící v Kleisslově ulici, která je opravou také zasažena.

Město rekonstrukci financuje s využitím evropských fondů, provedením celé stavby byla pověřena firma Hochtief, která vyhrála výběrové řízení. A město říká, že termín dokončení bude dodržen, na rozdíl od Hochtiefu ale přichází s jinými termíny – do 25. května bude hotova kanalizace a do konce června se dodělají povrchy silnic. „Uzavírka ulic do 30. září je pak jen určitou pojistkou,“ vysvětluje tisková mluvčí magistrátu Zdeňka Kubalová.

„Když vidím, v jakém stavu je nyní rozdělaná kanalizace, připadá mi 25. květen nereálný. Ale hlavně, my nevíme, který harmonogram platí, jestli ten od Hochtiefu nebo ten od města, jenž navíc lidé ani oficiálně nedostali,“ diví se absurdní situaci Holík.

V otázce informování lidí má město jasno. „Tuto povinnost má zhotovitel stavby. Některé informace mohou lidé zjistit i na prvním městském obvodě,“ upřesňuje Kubalová. „Jenže my jsme z Hochtiefu dostali jediný dopis před začátkem prací. Na stavbě nikdo z firmy není, všechno provádějí subdodavatelé. Člověk se nedozví nic oficiálně a když se chce zeptat aspoń dělníků, kteří tady pracují, nikdo zase nic neví,“ odpovídá Ladislav Kuncl z místní veterinární kliniky.

A do toho dává Hochtief najevo, že míč není na jeho straně. „Hochtief investorovi projektu, tedy městu Plzeň, poskytuje informace k postupu výstavby. Informovanost veřejnosti je pak plně v kompetenci investora,“ píše v prohlášení tisková mluvčí společnosti Alena Čechová.

„My nemáme nic proti rekonstrukci, bude to tady potom pěkné. Ale proboha, ať něco dělají, vždyť je tady maximálně šest dělníků. A občas by nám taky někdo mohl říct, co, kde a kdy budou dělat, abychom se mohli přizpůsobit,“ ironicky dodává Kuncl.

Místní obchodníci zároveň počítají své ztráty. „Měsíčně máme náklady na dopravu vyšší asi o 30 tisíc korun,“ vypočítává Holík ze stavební firmy. Vedle sídlící dámské fitness centrum odhaduje, že kvůli neprůjezdnosti tras a špatnému povrchu vozovky přišli o polovinu svých klientů, veterinární klinika v Kleisslově ulici počítá s 20 procentní ztrátou. „I proto bychom byli rádi, kdyby nás odpovědní lidé včas a jasně informovali,“ připomíná Kuncl.

Informace lidem chybí i při častém přerušení dodávek vody. „Já chápu, že při takové opravě se musí voda zavírat častěji. Měli bychom o tom ale dopředu vědět, ne aby se to zjistilo tím, že zákazníkům neteče sprcha a voda na záchodě,“ doplňuje majitel fittnesu.

Jediným pojítkem pro občany je spojení na stavbyvedoucího Hochtiefu Václava Váchala, ten je uveden jako kontaktní osoba v dopise, který společnost občanům zaslala. „Komunikace s ním prakticky neexistuje. Většinou něco slíbí, pak ale slib nedodrží. Opravdu nevíme, na koho se obracet,“ uzavírá Holík.