Horní Lukavice – Horní Lukavice patří k obcím, které už roky trápí nadměrná doprava. Obec protíná silnice I/27 spojující Plzeň a Klatovy a řada řidičů na dlouhé a přímé silnici mezi Plzní a Přešticemi jen velmi nerada sundá nohu z plynu.

Přecházet tak rušnou silnici je o strach, shodují se místní. Na konci listopadu by se jim však mohlo alespoň trochu ulevit.

Tou dobou bude totiž Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) finišovat s rekonstrukcí hornolukavického průtahu a u-prostřed silnice mezi autobusovými zastávky se objeví ochranný ostrůvek pro chodce. „Lidé budou moci přejít do poloviny vozovky, tam počkat a přejít na druhou stranu. Mezi zastávkami ale nevznikne klasický přechod pro chodce, nýbrž místo pro přecházení (kde chodec nemá před autem přednost a které neoznačuje klasická zebra, pozn. red.)," vysvětluje náměstek ředitele plzeňského ŘSD Miroslav Blabol.

Místo pro přecházení a středový ostrůvek je podle náměstka jednou z mála možností, jak chodcům u silnic I. třídy pomoci. Zároveň také zpomalí řidiče, kteří v cestě najednou vidí něco, co vyžaduje jejich plnou pozornost.

Starosta Horní Lukavice Pavel Rádl říká, že ostrůvek k bezpečnosti přispěje. „Hlavně kvůli malým dětem, které chodí z autobusu, to dobré bude," míní. Ale největší problém novinka neodstraní. Dopravu by z obce mohl odklonit jen obchvat, po němž Lukavice dlouho volá. Podle Rádla je tato možnost stále ve hře. „ŘSD teď vykupuje pozemky a my doufáme, že se to pohne," konstatuje.

Že v Horní Lukavici není bezpečno, se před necelými dvěma týdny tragicky přesvědčili také samotní stavbaři. Jednoho z nich srazilo v neděli 13. září auto. Mnohočetným zraněním, jež utrpěl, nakonec podlehl v nemocnici.

V obci je přitom po dobu prací snížena rychlost na 30 km/h. Řidič však stejně jako řada jiných podle všeho jel rychleji. Policisté teď podle mluvčího Jana Koželuha čekají na odborný posudek. „K rychlosti se vyjádří znalec, což bude stěžejní," řekl.

Také z tohoto důvodu starosta říká, že v obci budou pozorně sledovat, jak se řidiči chovají. „Jestli u místa pro přecházení zpomalí a chodce pustí, nebo ne," tvrdí.

Na čem se pracuje
povrchová úprava silnice, nová autobusová zastávka, místo pro přecházení s ochranným ostrůvkem, chodníkový přejezd, parkovací stání pro ZTP, na levé straně ve dvou úsecích nový chodník, mezi chodníky a vozovkou zpevněné plochy pro vjezdy