Dva historické autobusy a tři tramvaje kroužily v sobotu po Plzni, aby připomněly dvě jubilea Plzeňských městských dopravních podniků. Téměř přesně před čtyřiceti lety, 1. září 1980, vyjela poprvé tramvaj na sídliště Košutka, 25. května 1990 byla slavnostně otevřena tramvajová linka do Bolevce, na níž byl pak o den později zahájen i provoz.

Lidé si mohli připomenout historii při projížďce tramvají T2 a dvěma novějšími T3, jejichž modernizované verze stále v Plzni jezdí, a autobusy Karosa ŠM 11 a B 731.

„Snažili jsme se zřejmě jedinou takovou akci v tomto roce připravit tak, aby zaujala nejen příznivce dopravy, ale i běžné cestující,“ uvedl Jiří Trnka, který v dopravních podnicích pracuje jako technik elektrické dráhy a má historická vozidla na starost.

Z vyhlášení cen filmového festivalu Finále
Vstupenky na Finále budou nepřenosné

Sice není řidičem na plný úvazek, ale občas na této pozici dopravním podnikům vypomáhá. Má tak možnost srovnání, jak se řídí moderní tramvaj oproti té, která se vyráběla na přelomu 50. a 60. let minulého století. „Její odporová výzbroj vyžaduje úplně jinou techniku jízdy. A samozřejmě tam není takový luxus, velkou nevýhodou jsou třeba malinká zrcátka bez vyhřívání, která se navíc během jízdy chvějí,“ uvedl jeden z rozdílů.

Zájem lidí o svezení vyšňořenými veterány byl veliký. „Hned první jízda byla narvaná a máme radost, že na akci opravdu nepřišli jen nadšenci do tramvají a autobusů,“ řekl Trnka.

Na svezení autobusem Karosa B 731 z osmdesátých let se těšil Andrij Ostap. „Takovým autobusem jsem se vozil jako dítě. Vůz vypadá jako nový, bude to pěkné oživení vzpomínek,“ usmíval se na konečné v Bolevci.

„Přišla jsem synům ukázat, v čem jsme po Plzni jezdili za mého mládí, a oba si jízdu užili. Určitě si s nimi nějakou takovou jízdu někdy zopakuji,“ plánovala Jiřina Doležalová.