Kdo se v úterý před jedenáctou hodinou nacházel poblíž plzeňského hlavního nádraží, byl svědkem neobyčejné podívané. Stavbaři, kteří pracují na modernizaci plzeňského železničního uzlu, totiž pomocí obřího jeřábu snášeli k zemi poslední část ocelové konstrukce severního mostu přes Mikulášskou ulici. Brzy začne růst jeho náhradník.

Sto devět let starý most začali rozebírat v pátek, většina zmizela během prodlouženého víkendu.

Pracuje se za úplné tramvajové výluky, automobilová a ostatní městská hromadná doprava pod mosty nesmí už od ledna. Nyní je třeba most postupně rozřezat a odvézt do šrotu a nad tramvajovou tratí znovu napnout troleje, aby se doprava mohla příští úterý 25. dubna obnovit. Demontáž druhého jižního mostu přijde na řadu za rok.

V objektu bývalých městských lázní v Plzni se hraje paintball
FOTO: V lázních se dnes hraje paintball. Co prvorepublikovou budovu čeká?

Přestavba nádraží by mohla být hotova v roce 2022

„Bude to velice pěkné nádraží. Myslím si, že to bude obrovský posun vpřed,“ říká Mojmír Nejezchleb z generálního ředitelství Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) o budoucí podobě plzeňského hlavního nádraží.

Přestavba a modernizace takzvaného železničního uzlu Plzeň, je nyní v polovině. Proměnila se nástupiště na severní straně a pražské zhlaví, tedy kolejové rozvětvení na vjezdu a výjezdu z Plzně, je modernější. Od prosince se dělá na druhé etapě prací – na mostech přes Mikulášskou ulici, na nástupištích na jižní straně a také na chebském zhlaví.

Kostel sv. Ambrože ve Vícově u Přeštic.
FOTO: Jedinečný kostel ve Vícově se otevírá jen dvakrát do roka

Zbylé tři stavby spadající do plzeňské modernizace, mezi nimi i změna železničního přejezdu na Domažlické v nadjezd, jsou ve fázi příprav. „Komplet hotovo by mohlo být do roku 2022. Celkové náklady se vyšplhají určitě přes šest miliard korun s výrazným přispěním evropských dotací,“ dodal Nejezchleb.

V současné době se ale veškerá pozornost upírá na mosty přes Mikulášskou. Podle Jana Zemánka z Metrostavu, který v Plzni pracuje spolu s OHL ŽS, jdou práce rychleji než se čekalo. „Do konce roku by měl být severní most hotový, v roce 2018 budeme snášet druhý, tedy jižní most. Ten bude hotový v srpnu 2018,“ řekl.

Zároveň s těmito a dalšími pracemi na plzeňské modernizaci se SŽDC pomalu připravuje také na rekonstrukci plzeňské památkově chráněné nádražní budovy.

Pět staveb v jednéPřestavba a modernizace plzeňského železničního uzlu obnáší pět staveb:
1. přestavba pražského zhlaví
2. přestavba nádraží včetně mostů Mikulášská
3. přesmyk domažlické trati
4. přestavba žateckého zhlaví
5. úsek Lobzy – Koterov

Plzeňský půlmaraton
Půlmaraton Plzeňského kraje opět omezí dopravu