Cestující využívající vlaky čeká od pondělka zásadní změna budou moci začít chodit podchodem ze Šumavské ulice. Naproti Hamburku, v místech, kde dřív bývalo parkoviště, je nyní vchod do tunelu, který lidi dovede přímo na nástupiště.

Zatím budou tunely fungovat pouze v omezeném provozu. „Eskalátory ještě nefungují, po schodech se ale lidé dostanou na nástupiště 1, 1A a 4," říká stavbyvedoucí Martin Kraus. Cestující, kteří na nádraží půjdou od tramvaje, si cestu zkrátí asi od čtvrtinu, ale zato musí přejít tři přechody pro chodce.

Lidi ale čekají i další změny, od neděle platí nový jízdní řád Českých drah (ČD). Nově budou na západ Čech vlaky SC Pendolino jezdit dvakrát denně téměř po celý týden. „A protože nahradí klasické rychlíky, budou jezdit v úseku Plzeň Františkovy Lázně bez povinné rezervace," upřesňuje regionální mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Trasu mezi Prahou a Plzní tak cestující zvládnou za necelou hodinu a půl, cesta mezi Prahou a Chebem potrvá 2:34 minut.

Díky nasazení nových souprav RegioShark se změní jízdní řád na domažlické trati. Kromě dopoledne pojedou vlaky v hodinovém taktu, o víkendu na trať vyrazí pravidelně po dvou hodinách.

Tito noví žraloci polského výrobce PESA budou nově o víkendu brázdit také trať mezi Plzní a Žatcem a na trase Rokycany Plzeň Mariánské Lázně. Jízdenky na vlak ale mírně podraží řádově o několik korun. Cesta z Plzně do Klatov vyjde dráž o dvě, z Prahy do Plzně o tři koruny.

Ale zpět k podchodům. Lidé tudy sice mohou procházet, ale práce na nich pokračují. Kompletně zprovozněny mají být v květnu příštího roku. „Pak bude možné projít ze Šumavské ulice až do Železniční, kde vzniká druhý východ. Ten je zatím přístupný přes vestibul," říká Kraus. V té době už budou fungovat pojízdné schody i bezbariérové výtahy.

Vybudování podchodů platí Správa železniční dopravní cesty za přispění Evropské unie.

Rekonstrukce železničního uzlu Plzeň vyšla přibližně na miliardu korun, díky ní vznikla také nová nástupiště v zastávce PlzeňJižní Předměstí či mosty přes Vejprnický potok a Vejprnickou ulici.

Podchod do Šumavské ulice, při jejichž stavbě byly odtěženy desítky nákladních aut zeminy, ocení lidé příští rok zjara, kdy se po otevření Wilsonova mostu do Šumavské ulice vrátí trolejbusy. Na perony to poté bude doslova co by kamenem dohodil.

Ve druhé polovině příštího roku by také měla začít další etapa rekonstrukce kolejí tentokrát směrem na Prahu. Až ta bude dokončena, přijde na řadu i most Milénia poblíž Mikulášského náměstí. „Pak bude podchod jedinou spojnicí mezi Slovany a centrem," upozorňuje Martin Kraus ze Správy železniční dopravní cesty. Jenže to je otázka až příštích několika let.