Velkolepá oslava 100. výročí československého letectva i plzeňské aviatiky nadchla v Líních u Plzně tisíce diváků. Ti v sobotu i v neděli s napětím sledovali, jak oblohu křižují slavné letouny Junkers Ju-52 nebo spitfire, či kaskadérské kousky Petra Kopfsteina, na jehož autogram se po přistání tvořila fronta desítky metrů.

„Většina letadel tady má nějaký vztah k Československu. Máme tu 35 historických letounů,“ sdělil předseda Classic Trainers Jiří Horák, jehož spolek spolu s Aeroklubem Plzeň-Bory akci pořádal. Na organizaci se podílelo asi 180 dobrovolníků.

Na programu byla i grandiózní rekonstrukce bitvy s klasickou zápletkou, kdy němečtí výsadkáři dobydou americký tábor, který ovšem i díky útoku legendárního spitfiru a motorizované jednotky získají od nacistů zpět. A právě Hitlerovo letadlo Junkers Ju-52, které využívala německá armáda a vůdce ho později vlastnil jako svůj letoun, bylo spolu se spitfire zlatým hřebem přehlídky.

Legendární spitfire, letoun britského letectva RAF za druhé světové války, řídí jako dosud jediný Čech Radim Vojta. Ve vzduchu kroužil asi 10 minut. „Ideální doba je tak 8 minut, kdy má člověk rychlost. Pak už to není ono a člověk vaří trošku z vody. Tenhle druh letadel byl vyroben k boji, ne k tomuto druhu předvádění,“ usmíval se Vojta.

Jaký pocit je pilotovat slavný letoun? „Jako kterékoliv jiné letadlo,“ říká skromně muž, který je již téměř dvě dekády profesí pilot Boeingu 737. „Nalétáno mám jedenáct tisíc kilometrů, létám od svých sedmnácti let,“ vypočítává pilot Radim Vojta.