Na výzkumu spolupracuje univerzita s učiteli matematiky, fyziky, češtiny, němčiny či dějepisu.

Do výzkumu se zapojilo na 35 učitelů matematiky, českého a německého jazyka, fyziky a zeměpisu na základních a středních školách, kteří od žáků sbírají data, na jejichž základě pak fakulta zjistí, jaké faktory nejvíce ovlivňují úspěch žáků při distanční výuce. „Předběžně se ukazuje, že při zvládání on-line výuky hrají velkou roli osobnostní charakteristiky žáků. Je tedy velice důležitá otázka, toho zda je dotyčný introvert nebo extrovert. Výzkum je však na začátku, ale my v něm budeme i nadále pokračovat a rozvíjet jej,“ řekl proděkan pro strategii tvůrčí činnosti Jiří Kohout a dodal, že na základě všech poznatků vytvoří odborníci on-line aplikaci, která bude jednoduchá a dostupná na stránkách FPE.

„Tam učitel po zadání základních údajů zjištěných o žákovi či třídě uvidí, jak je daný žák či třída ohrožena neefektivitou při distanční výuce, konkrétně při daných aktivitách a nalezne tam doporučení, jak s tím dále pracovat a jaké příhodnější aktivity do distanční výuky zařadit,“ vysvětlil Kohout s tím, že aplikace by měla být hotová v průběhu příštího roku.

Dobrý pomocník

Podle Kohouta bude aplikace pro kantory velice cenným pomocníkem. „S distanční výukou se bude pracovat určitě více, i v okamžiku, kdy se děti vrátí do škol. Nikde totiž není napsáno, že podobná situace nemůže znovu nastat a v tom případě by pak tato věc učitelům výrazně pomohla,“ konstatoval proděkan.

Děkan FPE Pavel Mentlík odhaduje, že nástup dětí do škol může být spojen s několika problémy. „Školy se budou muset vyrovnat s velkými rozdíly, které nepochybně při distanční výuce vznikají, a to například, že některé děti mají lepší podmínky než jiné,“ sdělil Mentlík.

Opětovné seznámení

Velký význam bude mít z pohledu děkana i sociální aspekt. „Děti jsou řadu měsíců doma a nepotkávají se. Možná si telefonují nebo chatují před a po výuce. Čím menší ale děti jsou, tím je navozování sociálního kontaktu složitější. V tomto případě nedokážeme odhadnout, jakým způsobem to bude probíhat, ale můžeme předpokládat, že se děti budou muset i znovu seznamovat a bude to pro ně velmi náročné,“ upozornil.