V Plzeňském kraji je jich zatím 14. Skupina ČEZ provozuje celkem šest veřejných dobíjecích stanic a ráda by letos otevřela další. „Z šesti stanic je pět rychlodobíjecích, tedy schopných doplnit 80 % kapacity baterií elektromobilu do cca 25 minut,“ sdělila mluvčí skupiny ČEZ Soňa Holingerová s tím, že do budoucna plánují výstavbu v dalších lokalitách kraje. „Zejména ve větších městech a u hlavních tahů. Ještě letos bychom rádi zprovoznili nové stanice např. v regionu Chodska nebo Šumavy,“ dodala Holingerová.

Podle předsedy Asociace pro elektromobilitu České republiky Jaromíra Vegra si ale může každý nabít elektrovůz doma ve své zásuvce. Nevýhodou je, že se vůz nabíjí pomalu (celou noc) a že tuto možnost mohou využít jen majitelé rodinných domů, kteří mají garáž, ne však obyvatel bytovky.

Zájem o elektrovozy je v regionu velký. Zhlédnout celou škálu značek čistě elektrických automobilů dorazilo o víkendu na Den čisté mobility na plzeňské náměstí mnoho návštěvníků. „Zájemci mohou absolvovat i zkušební jízdy a posoudit jízdní vlastnosti vozů i jako řidiči,“ řekl Vladimír Baxa, zástupce ředitele Střední průmyslové školy dopravní v Plzni-Křimicích.

K vidění byly elektrovozy značek Hyundai, Kia, Jaguar, Audi a další. „Výkon tohoto vozu Audi e-tron je 300 kW, auto má dojezd až 417 kilometrů,“ vysvětlil Dominik Bezděk z Porsche Plzeň. Jak dodal, první tyto vozy dorazily do Česka před týdnem. Velkou novinkou jsou virtuální zpětná zrcátka. „Místo dvou zrcátek jsou tam dvě kamery, které přenáší obraz na dva vnitřní displeje. Je tu i funkce dálničního zrcátka, kdy se řidiči rozšíří obraz. Výhoda je, že když jedete v noci, tak zrcátko umí softwarově ubrat jas, aby lidi provoz neoslnil,“ doplnil Bezděk s tím, že pořizovací cena vozu začíná na dvou milionech 100 tisících korun.

„Jel jsem v autě Jaguár a byl to ohromný zážitek, v elektrovozu jsem dosud nikdy nejel. Obdivoval jsem dynamiku a technologii, tedy dotykový displej a také wifi připojení,“ popsal dojmy Plzeňan Petr Šimice.