Lidem vadí, že za kartu už jednou zaplatili ( jen první série v roce 2004 byly zdarma), a pokud musí být vyměněna kvůli tomu, že její technologie je zastaralá, považují to za problém Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP) a výměnu by neměli platit oni.

Karty, stroje, jízdné?

„Jsme rukojmími PMDP. Je to bezskrupulózní okrádání občanů, kteří nemají jinou možnost. Teď vymění karty, aby za rok zjistili, že musí kvůli kartám vyměnit stroje v dopravních prostředcích a opět za těžké peníze. A jak ty peníze získat? Zdraží jízdné. Je to ostudné a do nebe volající," napsala Deníku Jana S. Jiní srovnávají výměnu karty s výměnou občanského nebo řidičského průkazu, za niž lidé také neplatí.

PMDP tvrdí, že Plzeňské karty vydávané mezi květnem 2004 až květnem 2011 se vyměnit musí, jde o 198 tisíc kusů. Když každý držitel zaplatí za výměnu 170 Kč, sejde se dopravnímu podniku skoro 34 milionů korun.

Jak částku 170 Kč za výměnu jedné karty PMDP odůvodňuje? „Jsou v ní zahrnuty náklady nejen na tu konkrétní kartu, ale také náklady související s fungováním celého systému," vysvětluje generální ředitel PMDP Michal Kraus. Konkrétní rozpočet dopravní podnik zveřejnit odmítá a argumentuje tím, že karta se bude od příštího roku používat například v Karlových Varech, kam Plzeň systém prodává. Rýsují se i další obchodní transakce, mluví se například o pražské Opencard. Podle PMDP by tedy bylo zveřejnění přesné kalkulace před případnými obchodními jednáními netaktické.

Proč se musí původní Plzeňské karty měnit? „Jejich životnost byla již výrazně překročena," potvrdil ředitel úseku Plzeňské karty Martin Chval. Připustil i prolomení bezpečnostních limitů.

Milion v peněžence

Deníku se přihlásil člověk, který umí s Plzeňskou kartou manipulovat pomocí mobilního telefonu. „Kolik chcete nahrát do elektronické peněženky? Milion? Máte tam milion," ukazuje po chvilce ťukání do klávesnice. Z karty ukryté v kabelce umí přečíst jméno držitele. Tvrdí, že zabezpečení Plzeňské karty bylo od začátku špatné a celý systém je velmi ´primitivní a drahý´.

To, že by se na nutné výměně Plzeňských karet finančně podílelo město a nemuseli by ji platit občané, zvažovala ještě před několika měsíci plzeňská radnice. Šlo o to, že cestující by si zaplatili režijní poplatek, zbytek do 170 korun by dofinancovalo město. Podle primátora Martina Zrzaveckého (ČSSD) ale není možné kompenzovat ani část poplatku cestujícím bez darovací smlouvy, což je při počtu 200 tisíc karet administrativně velmi problematické.

Dopravní náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL) upozorňuje, že město nemůže kompenzovat poplatek jen Plzeňanům a mimoplzeňské cestující s Plzeňskou kartou minout. „Hrazení výměny pouze občanům Plzně je v rozporu s Listinou základních práv a svobod," řekl Náhlík.

Výměna karet

Povinná výměna Plzeňských karet začne 2. února 2015 a týká se 198 tisíc kusů. Mění se karty vyrobené mezi květnem 2004 až 2011. Celá akce proběhne ve vlnách podle stáří karty, je třeba sledovat informace v MHD a tisk. Za výměnu každý držitel zaplatí 170 Kč.