VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Drobní obchodníci krok ČNB kritizují. Prodeje jim nezvedl

Plzeň – Oslabení české koruny, k němuž přistoupila Česká národní banka (ČNB) před necelým měsícem, mělo přimět Čechy k utrácení.

5.12.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Kopecká Jana

Plzeňští drobní obchodníci s elektronikou ale vidí situaci jinak. Prodeje podle nich rostou hlavně díky blížícím se Vánocům.

„Jestli se teď prodává víc, tak to určitě není kvůli té intervenci, ale je to spojeno s Vánoci, což informace o nárůstu prodejů zkresluje," míní Petr Oulík, majitel prodejny Elektro – Oulík na Klatovské třídě, jenž se zaměřuje na prodej bílé techniky. Ledničku či pračku si lidé podle Oulíka kupují, když jim doslouží, rozhodně ne do zásoby. „Na to dnes nikdo nemá peníze," říká Oulík, který krok ČNB považuje za podraz na lidi, kteří nyní za zboží zaplatí více.

On sám podle svých slov zatím příliš nezdražil. Velkou roli zde hraje i přístup distributorů. „Pokud jsou seriózní, tak se zvýšení snaží nějak vykompenzovat," říká Oulík s tím, že řada značek zatím vůbec nezdražovala. Výrazně zdražily jen některé konkrétní typy zboží.

Za stejné ceny prodává i kralovická prodejna HK Novum, která nabízí nejen bílou techniku, ale také televize či mobilní telefony. „Z osmdesáti procent distributoři stále prodávají za stejné ceny. Všichni ale vyhrožují, že zdražení přijde," říká majitel obchodu Karel Karban.

Krok ČNB podle jeho slov mohl k nákupům zlomit lidi, kteří zatím váhali, rozhodně se ale nejedná o nic velkého. Stejně jako před jakýmikoliv jinými Vánoci jdou na odbyt hlavně televize, mobily či myčky a pračky. Zvýšený zájem je o tablety. To potvrzuje i Martin Benda ze slovanského obchodu Digitální centrum nabízejícího počítače a s tím související produkty, mobily či herní konzole.

Na intervenci České národní banky podle něj distributoři zareagovali ze vteřiny na vteřinu. Zboží tak podražilo okamžitě. „K nějakému nárůstu prodejů za nízké ceny tak nebyl ani prostor," říká Benda, podle nějž je zájem lidí nižší, než se tvrdí v některých médiích. „Možná, že by se letos prodávalo víc než v minulých letech, ale tímto krokem to ČNB zarazila," domnívá se obchodník.

Opačnou zkušenost mají hlavně velké obchodní řetězce. „V podstatě ihned po vyhlášení intervenčních kroků jsme zaznamenali navýšení prodejů v řádech desítek procent. Zákazníci více nakupovali dražší výrobky, u kterých by případné zdražení bylo nejvíc znát," říká marketingová manažerka společnosti Datart Jana Choroušová, podle níž tato situace trvala téměř celý listopad. Díky zvýšeným skladovým zásobám před Vánocemi prý řetězec zatím nezdražoval.

Množství informací o blížícím se zdražení, tak u řady lidí jen uspíšilo nákupy na Vánoce. „Synovi jsem chtěla koupit playstation. Nechala jsem se strhnout vším tím poplachem a nakoupila už v půlce listopadu. Teď koukám, že jsou v letácích i ceny nižší," povzdychla si Helena Kovářová nad nevyzpytatelností obchodníků, především velkých řetězců, kteří i navzdory oslabené koruně stále operují s nejrůznějšími akčními nabídkami.

Autor: Hana Pražáková

5.12.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

parlamentní volby v Horních Počernicích, 20.10.2017
SLEDUJEME ON-LINE
22

Volební místnosti se zavřely

Ilustrační foto.

Opilý řidič havaroval u Chotíkova. Nikdy si přitom neudělal řidičák

Hubník: Škoda první půle

Lugano (od zvláštního zpravodaje deníku) – Utkáním proti Luganu naskočil znovu do mužstva po dlouhé pauze zaviněné vleklým zraněním. Svůj návrat si ale kapitán Viktorie Roman Hubník představoval určitě jinak. Jeho tým prohrál v Luganu 2:3 a ani on sám neměl svůj den.

Volební účast v Plzni se pohybuje kolem 60 procent

Plzeň - V parlamentních volbách 2017 šlo v Plzni k volebním urnám kolem 60 procent voličů.

Sportovci bez šance na úspěch

Plzeň - Podle jmen by se mohlo zdát, že sestavili dobrý tým, který může porážet své soky.

SOUTĚŽ o vstupenky na Tátu

Plzeň – Celosvětově úspěšná one man show Táta o tom, jak lze s humorem zvládnout období před narozením dítěte a po něm, se stala vedle Cavemana jednou z programových stálic Měšťanské besedy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení