V první polovině roku se Plzeňský organizátor veřejné dopravy (POVED), který pro kraj kontroly ve vlacích provádí, zaměřoval jen na administrativní pochybení. „Od července ale zaměstnáváme člověka, který 80 % pracovní doby tráví v terénu a hodnotí kvalitu cestování,“ vysvětluje ředitelka společnosti Zdeňka Kmochová. Nejčastějšími prohřešky jsou chybějící hygienické potřeby, nedostatečná čistota vagonů nebo třeba nezabezpečené dveře v posledním vagonu. „V posledním čtvrtletí se počet připomínek zdvojnásobil také kvůli zimě a nevytopeným vlakům,“ podotýká Kmochová.

Mírné zlepšení pozoruje pravidelný cestující Jakub Jindra z Blovic. „Před několika lety jsme si ve vlaku ani nesundavali bundy, jaká v nich byla zima. To se už docela zlepšilo,“ míní Jindra. Vadí mu naopak zpoždění nebo když vlak nedorazí vůbec.

Regionální šéf osobní dopravy ČD Vladimír Kostelný tvrdí, že společnost dělá vše, aby se pokutované chyby neopakovaly. V praxi to znamená, že průvodčí, který pořádek ve vlaku neohlídá, přijde o odměny. „Průvodčí teď všechno kontrolují s větší důsledností,“ potvrdil Kostelný.

Zatímco sankce za první tři čtvrtletí schválila krajská rada před časem a České dráhy už je i zaplatily, poslední čtvrtletí zatím dořešené není. „Dostali jsme seznam pochybení za přibližně 160 tisíc a v těchto dnech jsme k němu poslali naše vyjádření,“ doplnil Kostelný. Částka se tak může ještě snížit, pokud by dráhy dokázaly, že pokuta je vyměřená za něco, co nemohly ovlivnit. Sem patří například zpoždění vlaku kvůli stromu spadlému na koleje.

Pokuta, kterou kraj drahám vyměřuje, je přilepšením k jeho rozpočtu. „Je to takřka zanedbatelná částka, která jde do rezervního fondu,“ upřesnil hejtman Milan Chovanec (ČSSD).

Pokuty za rok 2010

1. čtvrtletí cca 40 tisíc
2. čtvrtletí  cca 20 tisíc
3. čtvrtletí cca 80 tisíc
4. čtvrtletí cca 160 tisíc
Pozn.: Výše pokuty za poslední kvartál zatím není konečná.