„V těchto dnech je to strašné, všude hrozně profukuje. Vždycky hodně promrznu, i když jsem navlečený až až,“ posteskl si mladík. Toho, že by se opuštěná čekárna otevřela, se však nedočká.

„Výpravní budovy, které jsme zavřeli, ani kvůli současným mrazům otevřít nemůžeme. Máme s tím špatné zkušenosti,“ říká ředitel regionálního centra Českých drah (ČD) Vladimír Kostelný s tím, že dříve dráhy zkoušely nechat čekárny veřejnosti otevřené, i když v místě už pokladna nefungovala, a nebyl tam tak žádný personál. „Do měsíce byl vnitřek zdemolovaný. Není to problém Českých drah, ale celé české společnosti,“ míní Kostelný.

Doslova na kost promrzla v pondělí i žena cestující z Plzně do Bezdružic. Cestu jí totiž zkomplikoval prasklý vodovod, kvůli němuž vlaky z Plzně na Cheb od rána do odpoledne nejezdily. „Řidič náhradního autobusu nás odvezl do Kozolup, kde jsme mrzli hodinu a půl venku. Vlak na nás totiž čekal v Křimicích,“ rozčiluje se žena s tím, že se prý zmýlili právě řidiči autobusu.

Opravená budova je dnes zavřená

České dráhy však o žádné podobné chybě nevědí a nespokojené cestující radí obrátit se přímo na krajské centrum ČD. „Pokud dostaneme písemnou stížnost, vše prošetříme,“ ujišťuje regionální mluvčí ČD Radka Pistoriusová. Zároveň se za komplikace omlouvala. „Výluky jsou vždycky nepříjemné a ty pondělní umocnil ještě mráz,“ dodala mluvčí.

Právě Kozolupy však před několika lety dostaly novou fasádu a také nová okna – při stavbě rychlostního koridoru směrem na Cheb. „Je to plýtvání, oprava musela stát několik milionů,“ míní Jiří, který do Kozolup dojíždí z Pňovan. Podle Pistoriusové se však původně se zavřením budovy nepočítalo. „Pokladna si však na sebe nevydělala, díky tomu, že se do Kozolup dá jezdit na Plzeňskou kartu, jízdenku tolik lidí nepotřebovalo,“ vysvětluje důvod zavření mluvčí.

A stejná situace je v kraji na dalších zhruba deseti místech – například v Třemošné, Horní Bříze nebo v Plzni-zastávce. I zde jsou nádražní budovy, ovšem prázdné a opuštěné. Paradoxně lépe jsou na tom teď menší zastávky na trati, například Vochov, kde je alespoň přístřešek.

Opuštěné budovy, které už dráhy pro provoz nepotřebují, jsou nyní na prodej nebo k pronájmu. „Budovy jsou často stavěné na konci 19. století a na začátku 20. století. Tehdejší potřeby železnice byly zcela rozdílené od současných, z dnešního pohledu jsou naddimenzované a ČD je v takovém rozsahu nepotřebují,“ vysvětluje Pistoriusová.

Plešnice na prodej

Na nového majitele v současné době čeká například nádražní budova v Plešnicích, která po vystavění nového koridoru stojí úplně mimo zastávku. „Mluvilo se o tom, že se budou ty dva byty, které v budově jsou, prodávat za symbolickou korunu a lidi si to na vlastní náklady zrekonstruujou,“ řekla Deníku obyvatelka Plešnic.

Z toho však prý nakonec sešlo. „Takže to teď stojí a jen chátrá. V létě už ani není poznat, kde byla zahrádka, jak je to zarostlé. A přitom to bylo vždycky krásně upravené,“ doplňuje žena.

V Plzeňském kraji dráhy k prodeji a pronájmu nabízí desítky budov a pozemků.