VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dračí loď tentokrát nezávodila, lidé si z paluby prohlíželi Plzeň

Plzeň – Jak originálním způsobem představit průmyslové objekty na březích Radbuzy? Třeba sednout do dračí lodě, projet se po řece a poslouchat povídání architekta Petra Klímy a jeho kolegyně Kateřiny Cibulkové.

3.10.2016
SDÍLEJ:

Plzeňané si průmyslové objekty na březích Radbuzy prohlédli na dračích lodíchFoto: DENÍK/Milan Říský

Já jsem se na jednu z nedělních vyjížděk, která byla součástí Dne architektury, vydala.

Na palubu nasedám nedaleko mostu Milénia s dalšími třinácti zájemci. Zbytek posádky tvoří vodáci z Pilsner Dragons, kteří se postarají o hladký průběh cesty. Vyplouváme a za sebou necháváme bývalý parní válcový mlýn. Před námi (na levém břehu Radbuzy) se tyčí areál DEPA. „Velkou zásluhou na jeho vzniku měl vynálezce František Křižík. V roce 1891 představil na Jubilejní zemské výstavě v Praze svůj projekt elektrické tramvaje. Plzeňským radním se nápad natolik zalíbil, že něco podobného chtěli zavést v západočeské metropoli," zasvěceně hovoří architekt a posluchači ani nedutají. Petr jedním dechem doplňuje, že provoz vozovny a dílen Elektrických podniků města Plzně byl zahájen v roce 1899 a dráha tehdy měla tři trati.

Na protějším břehu se však odkrývá další průmyslový objekt – Plzeňská papírna, a tak se ke slovu dostává průvodkyně Kateřina. Prozrazuje, že za zrodem závodu stála pražská akciová společnost, jež vyzvala Plzeňany k veřejné sbírce. Základy byly položeny v roce 1871. Už v 80. letech závod kupuje rodina Piette, provoz rozšířila i modernizovala. Kateřina vypráví o dalších historických událostech a připojuje zajímavost: „Za chvilku přijedeme ke dvěma pylonům, na nichž měl stát železniční most propojující podnik s vlakovým nádražím. Rodina Piette ale nedostala od města povolení, neboť už v té době byla na Slovanech velmi hustá zástavba."

Minuli jsme též Městskou plovárnu, již v době největší slávy navštěvovalo denně přes 5000 lidí. Za stromy na levém břehu se skrývá škodovácký areál v Doudlevcích. Utajena naším očím zůstává i budova filtrů 
systému Puech-Chabal v areálu městské vodárny, protože v loděnici Pilsner Dragons na konci Cyklistické ulice naše plavba za industriálním dědictvím Plzně končí.

Autor: Klára Mrázová

3.10.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto.

Opilý řidič havaroval u Chotíkova. Nikdy si přitom neudělal řidičák

Roman Hubník.

Hubník: Škoda první půle

Volební účast v Plzni se pohybuje kolem 60 procent

Plzeň - V parlamentních volbách 2017 šlo v Plzni k volebním urnám kolem 60 procent voličů.

Sportovci bez šance na úspěch

Plzeň - Podle jmen by se mohlo zdát, že sestavili dobrý tým, který může porážet své soky.

SOUTĚŽ o vstupenky na Tátu

Plzeň – Celosvětově úspěšná one man show Táta o tom, jak lze s humorem zvládnout období před narozením dítěte a po něm, se stala vedle Cavemana jednou z programových stálic Měšťanské besedy.

Mise v Lucernu? Velké zklamání!

Viktoria dostala facku od posledního týmu švýcarské ligy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení