Podle mluvčího Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamury si před rokem v ČR zamluvila letní zájezd v takzvaném režimu „first minute“ třetina dovolenkářů. Například plzeňský Daen International, Ideal Tour Plzeň nebo CK Fischer ale hlásí, že loňský zájem o včas zamluvenou dovolenou byl tuto zimu překonán. Ve Fischeru prý už dokonce o třetinu.

„Nabídky first minute fungují teprve dva tři roky. Lidé si na ně postupně zvykají,“ uvedl mluvčí kanceláře Daniel Plovajko. Podle šéfa Daenu Milana Kittnera zájem roste i proto, že se rozšiřuje škála poskytovaných slev. „Jsou za včasnou rezervaci, u nás kolem 10 procent, dále existují bonusy třeba pro seniory, jinde je akce dítě nebo dvě děti zdarma a další výhody,“ říká Kittner s tím, že ale hlavní výhodou včasného výběru dovolené je nabídka.V tuto chvíli je největší a znamená pro kupující nejméně kompromisů.

Loni v létě už byly zájezdy last minute hodně probrané a ne každý si mohl vybrat v každé destinaci ubytování a služby, jaké chtěl. „Čekali jsme na poslední chvíli, že pojedeme na Rhodos. V září jsme tam ale nenašli už hotel pro šest důchodců, aby byl hned u pláže, s výtahem a vnitřním bazénem,“ říká Plzeňanka Jiřina Brůhová.

Západočeši se prý stále rychleji odklání od pasivní dovolené trávené mezi apartmánem a pláží. Mnohým už nestačí ani fakultativní zájezdy. „Roste zájem o dovolené s aktivní odpočinkem, jako je golf, kolo či tenis,“ dodává Kittner. Právě takové nabídky ale mohou být brzy přebrané.

Aktivní dovolená doplněná o více služeb vede také k tomu, že za ní lidé více utrácí, i když ceny srovnatelných zájezdů díky sílící koruně meziročně nezdražily. Podle Okamury tak letos průměrná cena zájezdu vzroste z loňských 14,5 na 15,2 tisíce. „Přibývá lidí, kteří si vybírají luxusnější komplexy s nabídkou all inclusive,“ vysvětluje růst výdajů za dovolené ředitelka agentury Ideal Tour Plzeň Eva Králíčková.

S Kittnerem se shoduje, že největší zájem je dosud mezi Plzeňany o Řecko, Turecko, Egypt a Tunisko. Podle Okamury budou ale Češi nejčastěji trávit letní dovolenou v Chorvatsku, Slovensku a Itálii.

Prodej zájezdů first minute začal ve většině cestovních kanceláří a agentur v listopadu. Skončí na přelomu února a března. pak budou zájezdy na běžné ceny a přibližně 14 dní před odjezdy se budou volná místa prodávat v režimu last minute.

Na co si dát pozor při nákupu zájezdu?

(zpracovala Asociace Českých cestovních kanceláří a agentur)

1) Jak vybrat zájezd, abychom se nedostali do potíží a nepřišli o svoje peníze?

Když klient přijde do cestovní kanceláře nebo do cestovní agentury a vybírá zájezd, měl by jako první vždy žádat, aby mu cestovní kancelář nebo cestovní agentura ukázala certifikát od pojišťovny o pojištění proti úpadku. Cestovní kanceláře ho mají běžně vyvěšen na vyditelném místě. Klient má navíc ze zákona právo, aby mu byl tento certifikát předložen. Na tomto certifikátu je uvedeno do kdy a u jaké pojišťovny je cestovní kancelář pojištěna proti krachu.

Když si klient koupí zájezd v tomto období, kdy je CK pojištěna, nemusí se bát o svoje peníze a klientovi se nemůže stát, že by v případě krachu ( úpadku) cestovní kanceláře zůstal v zahraničí na holičkách. V případě krachu se o něj totiž musí ihned ze zákona kontinuelně postarat příslušná pojišťovna. Zásadně proto doporučujeme, aby veřejnost kupovala zájezdy pouze u pojištěných subjektů, které se mohou prokázat platných certifikátem od pojišťovny.

V ČR totiž legislativa umožňuje, že zájezdy organizuje a prodává i spoustu nepojištěných subjektů. Zájezdy organizují a prodávájí běžné veřejnosti např. jazykové školy, zdravotnická zařízení, odborové svazy, školy apod. Podle analýz AČCKA si až 10% zájezdů Češi vloni koupili od nepojištěných subjektů. Mnohé s těchto subjektů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, proto jsou velice těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. V těchto případech ale klient chráněn proti úpadku není a mohou tedy v případě nesolventnosti subjektu či nespokojenosti se službami nastat klientovi značné problémy a klient nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu, kompenzaci či reklamaci podle zákona o cestovním ruchu. Ze zákona totiž musí mít pojištění proti úpadku pouze cestovní kancelář, ostatní nikoliv.

I v případě koupě zájezdu po internetu má internetový prodejce povinnost uvést, která cestovní kancelář zájezd realizuje, aby byl klient informován, s kterou cestovní kanceláří pojede. I na internetových stránkách musí být úmístěna kopie certifikátu o pojištění proti úpadku.

Poznámka: zájezdem se podle českého zákona myslí kombinace 2 a více služeb. Takže když si koupíme jen letenku, tak to není zájezd a takový prodejce nemusí být pojištěn proti úpadku.

2) Co má obsahovat cestovní smlouva, kterou klient podepisuje při nákupu zájezdu?

Kromě označení obou smluvních stran tzn. klienta a cestovní kanceláře, označení místa pobytu, zda-li je či není na místě doprava apod. doporučuje AČCKA, aby si klient nechal do smlouvy maximálně specifikovat důležité boby zájezdu. Tím mám na mysli např. zda-li má být zajištěn pokoj s výhledem na moře, jak daleko má být pláž od hotelu apod. „Co je psáno, to je dáno“, a vyhnete se tak potom dohadům, že něco bylo slíbeno ústně. Tato přesná specifikace zájezdu může být v cestovní smlouvě řešena i odkazem na číslo zájezdu v katalogu cestovní kanceláře, kde je vše pak podrobně uvedeno.

Pozor: počet dní zájezdu neznamená počet nocí. Ze zákona se totiž prvním dnem zájezdu rozumí kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd tzn. např. odlet z ČR v 23.30 je prvním dnem zájezdu. Přílet zpět do ČR v 00.30 ráno je pak posledním kaledářním dnem zájezdu. Zájezd tak může mít třeba 8 dní, ale jen 6 celých nocí, proto je vhodné, aby se v případech, kdy není počet nocí u zájezdu uveden, klient vždy radši zeptal na počet nocí. Tento způsob uvádění počtu dní zájezdu, nikoliv celých nocí, plně odpovídá platné české i evropské legislativě.

3) Jak zájezd reklamovat? Co dělat, když služby nesplnili to,co máte uvedeno v cestovní smlouvě a co jste si zaplatili?

V případě, že poskytnuté služby neodpovídají obsahu platné cestovní smlouvy, tak má klient právo na reklamaci a následnou kompenzaci. Doporučujeme, aby klient reklamoval nedostatky ihned na místě pobytu.

V případě, že nedostatky v poskytovaných službách nebyly odstraněny a vykompenzovány ke spokojenosti klienta přímo v místě pobytu v rámci zájezdu, tak klient podává po návratu do ČR reklamaci, nejlépe písemně. Podle českého zákona je potřeba podat reklamaci do 90 dní od zkončení zájezdu. Reklamace se podá doporučeným dopisem adresovaným příslušně cestovní kanceláři nebo cestovní agentuře, kde se v dopise uvede, jaké služby neodpovídaly cestovní smlouvě.

Doporučuje se, aby si klient nechal tyto nedostatky potvrdit přímo na místě pobytu od delegáta CK, nafotil je nebo si zajistil svědectví ostatních členů zájezdu a tyto důkazy také přiložil v kopii k reklamačnímu dopisu. Cestovní kancelář má povinnost do 30 dnů na tento dopis klientovi odpovědět. Pakliže klient není spokojen s odpovědí či navrženým řešením, nezbývá než se obrátit na soud.