Nevládní organizace tak vyhrála spor, který se vleče od roku 2011. Podnik vlastněný městem zažalovala poté, co jí opakovaně odmítl smlouvu poskytnout. ČTK to dnes řekl Aleš Kavalír, ředitel plzeňské pobočky Člověk v tísni. PMDP uvedly, že verdikt respektují.

"Jedna věc je znění této konkrétní smlouvy, na kterou více než dva roky čekáme. Ještě důležitější ale je precedens, který výsledek našeho sporu zakládá. Věřím, že utajování podobných smluv už nebude dál udržitelné, a to nejen u dopravních podniků, ale i u dalších společností vlastněných městem," uvedl. ČTK má rozsudek Nejvyššího správního soudu k dispozici.

Spor začal před zhruba třemi lety, kdy chtěla organizace zjistit, proč dopravní podnik trvá na vymáhání nesporných pohledávek prostřednictvím advokátní kanceláře. Protože podnik odmítl smlouvu poskytnout, podal Člověk v tísni žalobu. Po více než roce krajský soud rozhodl, že dopravní podnik je veřejnou institucí ve smyslu zákona o svobodném přístupu k informacím, protože byl založen a je vlastněn městem, provozuje veřejnou službu, tedy veřejnou dopravu, a je dotován z veřejného rozpočtu města. Převažují tak u něj znaky, jež jsou s veřejnou institucí spojovány. Proti rozhodnutí krajského soudu si PMDP podaly kasační stížnost, argumentovaly tím, že smlouvu poskytnout nemusí, protože podnikání PMDP je soukromoprávního charakteru a smlouva podléhá obchodnímu tajemství. Nejvyšší správní soud dal ale za pravdu krajskému soudu.

"To rozhodnutí respektujeme a v souladu s ním požadované dokumenty zpřístupníme. Svůj vlastní názor si nechám v tuto chvíli pro sebe," reagoval dnes pro ČTK šéf PMDP Michal Kraus. Upozornil na to, že dopravní podnik má nově upraven interním předpisem postup v případě vyřizování podobných žádostí. "Určuje, kdo je odpovědný za vyřizování podobných žádostí, upravuje odvolací institut, tedy pokud nevyhovíme nebo nevyhovíme zcela a žadatel se na nás znovu obrací, upravuje lhůty na vypracování odpovědí, jsou tam stanoveny i parametry toho, jak má být žádost formálně správně podána," uvedl.

PMDP čelily několik let kritice pracovníků Člověka v tísni, že své dlužníky nepřiměřeně "ruinují". Podle Kavalíra štědré odměny advokátům vyháněly jejich dluh do výše, která udělenou pokutu několikanásobně převyšovala. Letos v lednu dopravní podnik změnil přístup a začíná své pohledávky za jízdy na černo vzniklé od ledna 2014 vymáhat sám.

Za loňský rok bylo v plzeňské MHD zadrženo přes 50.000 cestujících bez platné jízdenky.