Jak je to s použitím pásů v autobusech, je povinné?
Od určité doby mívají dálkové typy pásy a lidé je pak musí použít.

Pokud je autobus nemá, vyžaduje se někdy souhlas rodičů, že tak dítě může cestovat.
Ano, tam je totiž problém dvojí. Některé autobusy ještě pásy nemají. Pokud je mají, záleží na tom, o jaký jde typ – malé děti jím totiž nemusí jít připoutat. Některé společnosti proto mají speciální dětské sedačky, takže když si rodina rezervuje dlouhou trasu, mají bezpečnost dětí zajištěnou. Pokud pak dítě někam jede se školou či školkou, mohou se rodiče ujistit nejen o bezpečnostním vybavení, ale také
o spolehlivosti firmy – například že neměla žádný podobný problém a dodržuje přestávky řidičů.

Dopravní expert Robert Šťastný.Existují nějaká další opatření, která mohou snížit riziko zranění při nehodě?

Aby lidé seděli na místě 
a nevláli někde po autobuse. 
I když člověk není připoutaný, ale sedí, bývají sedadla konstruována tak, aby náraz nebyl tragický a nevyskytovaly se tam ostré předměty či háčky. Problém je u dvoupatrových autobusů, když se převrátí. To je enormně nebezpečné, ale na druhou stranu jsou lidé vysoko, když do vozidla narazí osobák, tak se jim nic nestane. Pak je třeba dát pozor na těžká zavazadla, která by měla být v zavazadlovém prostoru. Nad hlavou mají být jen lehké věci.

Když si vybírám místo, které je nejbezpečnější?
Problém je z hlediska pláště, není tam boční ochrana. Pokud dojde k nehodě, kdy se rozpáře bok, je člověk u okénka v horší situaci. V autě jsou výztuhy dveří, zatímco v autobuse jste jen několik centimetrů od okolního prostoru. A pak je na tom hůř čelní a zadní část, když někdo narazí do autobusu nebo třeba autobus do mostu, jak tomu bylo v Chorvatsku. Takže nejlepší je to uprostřed u uličky, navíc se tam nejméně zvrací. Jenže všichni tam sedět nemůžou.

Který typ nehod je nejnebezpečnější?
Když autobus v plné rychlosti narazí do pevné překážky, třeba do stromu, mostní konstrukce. Pak také když se převrátí na střechu, protože ta neunese hmotnost vozidla a lidé se mačkají. Vážná byla i nehoda, kdy autobus najížděl na dálnici, náklaďák neuhnul a rozpáral mu bok. Na druhou stranu je nehod velmi málo na to, kolik lidí jezdí. Když si vyberete kvalitního dopravce, řidič neriskuje a není unavený, je riziko nehody malé.

Lze ještě v bezpečnosti něco zlepšovat?
Výzva pro výrobce je, aby byl řidič více hlídaný 
a systém případně zareagoval sám. To dnes mají i letadla či vlaky.