V úterý uplynou dva týdny od jedné z nejtragičtějších nehod, která se na Plzeňsku za poslední roky udála. V úterý 29. března na dálnici D5 u přeštického sjezdu číslo 89 najel kamion zezadu do zřejmě stojícího osobního auta. V autě zemřeli čtyři lidé, další tři skončili s vážnými zraněními v nemocnici, dva z nich musel přepravit vrtulník. Rumunský řidič kamionu skončil kvůli obavě, že by mohl prchnout ze země, ve vazbě a je obviněný z usmrcení z nedbalosti.

K tragédii ale možná nemuselo vůbec dojít. Pokud auto opravdu stálo, pasažéři měli dálnici ihned opustit „Když je nezbytné zastavit na dálnici, měl by řidič s vozem zajet do přídavného pruhu co nejblíže ke svodidlům. Samozřejmě by měl co nejrychleji také označit vozidlo výstražným trojúhelníkem, na dálnici 100 metrů za odstaveným vozem," popsal správný postup vedoucí krajské dopravní policie Vladimír Toman.

Důležité je podle něj také opustit dálnici. „Řidič i s posádkou by měli opustit vozidlo, nejlépe odejít za svodidla, kde jsou nejvíce v bezpečí," pokračoval. Po vystoupení z vozu by měla být posádka také označena reflexními vestami.

S tímto postupem souhlasí také dopravní expert Václav Ircing z BESIPu. „Nejlepší je dostat se bezpečně za svodidla. Hlavně by lidé neměli přebíhat na druhou stranu dálnice nebo se na ní zbytečně zdržovat," vysvětlil.

Popsal také vlastní zkušenost, kdy na dálnici opravoval defekt pneumatiky. „Použil jsem reflexní vestu, za autem jsem umístil trojúhelník, přesto to byla velmi nepříjemná situace, když jen kousek vedle vás projíždějí auta v plné rychlosti, jde o život," vzpomněl expert na neobvyklou situaci.

Na podobný případ si vzpomněl také vedoucí krajské dopravní policie. „Řidič dodávky musel zastavit na dálnici. Když chtěl dát za vůz výstražný trojúhelník, srazilo ho projíždějící auto," řekl Toman.

Dopravní expert radí, aby lidé vždy zvážili riziko. „Je důležité místo označit, ale pokud by se to zdálo řidiči nebezpečné, může celou situaci nahlásit policii, která mu může pomoci," informoval Ircing.

Co dělat, máte poruchu
- Pokud je to možné, pak je nejbezpečnější možností opustit dálnici na nejbližším možném sjezdu.
- Pokud situace neumožňuje opustit dálnici nejbližším sjezdem, měl by řidič s vozidlem přejet do přídavného pruhu až ke svodidlům. Posádka by urychleně měla auto opustit, ideálně až za svodidla, kde je v dané situaci relativně bezpečno.
- Je důležité varovat ostatní řidiče a umístit výstražný trojúhelník. 
Na dálnici má být nejméně 100 metrů za vozidlem.

Ircing také upozorňuje na to, že řidiči osobních aut by měli být opatrní, když se na dálnici pohybují blízko kamionů. „Ne každý si uvědomuje, že kamion brzdí na delší vzdálenosti než osobní auto. Když vezmeme v úvahu reakční dobu řidiče, prodlevu brzdového systému a pak samotné brzdění, tak v 80 kilometrech v hodině zastaví osobní auto na méně, než 80 metrech, naložený kamion to ale nezvládne," vysvětlil.

Podle řidičky Evy Troníčkové musí řidič nákladního auta na nenadálé situace reagovat takřka neustále. „Setkáváte se s tím pořád. Rozhodně není jednoduché jen tak zastavit na místě," vysvětluje řidička nákladního auta Eva Troníčková z Plzně. „Náklaďák je těžší a podle toho se chová. Brzdná dráha je mnohem delší než u osobního auta. Záleží také na nákladu. Když je auto plně naložené, brzdná dráha se ještě prodlužuje," vysvětluje čtyřiatřicetiletá žena, která za volant těžkotonážního vozu usedá už deset let.

Za pravdu jí dává další profesionální řidič. „Záleží samozřejmě na povrchu, počasí a dalších věcech, ale dá se říci, že k zastavení kamionu je potřebná zhruba dvojnásobná vzdálenost," vysvětlil Deníku Martin.

Dopravní expert ale upozorňuje i na faktory, které ovlivňují rychlost zastavení. „Záleží na přilnavosti, stavu pneumatik, ale i na tom, jak je řidič odpočatý. Když se vzbudím ráno doma v posteli, budu na tom lépe než řidič, který spí ve dne v kabině kamionu," uvedl Ircing s tím, že největší vliv na brzdnou dráhu má ale jednoznačně počasí. „Když je vozovka mokrá, prodlužuje se brzdná dráha třikrát, na sněhu pětkrát a na ledu i desetkrát, je potřeba na to pamatovat," upozornil.

Na možné nebezpečné situace upozornil i řidič nákladního vozu Luboš. „Řidiči osobáků občas udělají 'myšku', takže vjedou přímo přede mne. I když v takové situaci dupnu na brzdy, auto včas nezastavím. Taky se může stát, že řidič kamionu koukne na GPS a přehlédne brzdící osobní auto," popsal z vlastní zkušenosti. Podle něj je dobré mít v autě kameru. „Může pomoci v případech, jako byla právě ta nedávná tragická nehoda na dálnici D5," řekl.