Už dlouho se na jednání městského zastupitelstva žádná debata nevyhrotila tak jako včera. Šéf představenstva Plzeňských městských dopravních podniků Miroslav Levora (ODS) dokonce vyzval zastupitele a radní, kteří jej měli po straně označit za nekompetentního manažera neschopného vést dobře podnik, aby vstali a řekli mu to do očí. Nikdo to však neudělal.

O co šlo? Znovu o technickou základnu dopravních podniků, v níž mají mít v budoucnu zázemí všechny vozy městské dopravy. I když městská rada před dvěma týdny jednomyslně schválila levnější variantu stavět ji na vlastních pozemcích v někdejších kasárnách v Zátiší, Levora se včera znovu pustil do úvah o možném depu ve Škodovce. Zastupitelé navíc dostali na stůl dopis generálního ředitele Škody Holding s tím, že podnik nabídne městu řešení finančně srovnatelné s variantou Zátiší.

„Chci, aby se dala vedle sebe fakta a čísla srovnávající obě možnosti. Depo řešíme léta, snad by to ještě dva měsíce počkalo,“ argumentoval Levora. Na to však zastupitelé nepřistoupili. Po schůzce koaličních klubů začalo hlasování, jehož se zcela odmítly zúčastnit ČSSD a KSČM. Zbylí zastupitelé (paradoxně včetně Levory) pak jednohlasně schválili variantu Zátiší. Ta má vyjít podle propočtů město včetně rekonstrukce a rozšíření tramvajového depa na Světovaru zhruba na 2,3 miliardy korun, zatímco škodovácká varianta počítala s asi 3,5miliardovou investicí bez ceny za pozemek a halu.

Podle Jiřího Bise (ČSSD) jsou podobné megalomanské plány vysoko nad finančními možnostmi města neštěstím. „Stavba dopravácké základny je pro město stěžejní a stav, kdy se dělají velké plány, situaci jen zhoršuje,“ prohlásil Bis. Narážel tím na skutečnost, že současné depo v Cukrovarské ulici už vozům dopravních podniků kapacitně nestačí a je jen otázkou času, kdy budou muset začít parkovat na ulici.

Ekonomický náměstek primátora Vladimír Duchek (Pravá volba pro Plzeň) připomíná, že základnu v Zátiší schválili zastupitelé už před třemi lety. „Místo aby se na projektu urychleně pracovalo, vytahují se další nesmyslné nápady. Přitom tam ani nevedou koleje a ta hala je pro náš účel technicky nepoužitelná. Jen její demolice by vyšla na 200 milionů korun,“ tvrdí Duchek. Úvahy o depu ve Škodovce byly před časem jedním z hlavních důvodů, proč Pravá volba pro Plzeň oficiálně vyzvala šéfy koaličních politických stran k jednání o stěžejních problémech města, jež je třeba začít urychleně řešit.

Levora při zastupitelstvu podotkl, že jej mrzí například výroky radního Karla Palečka (ODS) do médií o tom, že vyvíjel před rozhodováním na městskou radu tlak. Paleček totiž prohlásil, že takové jednání zatím nikdy nezažil. „Ano, to jsem řekl,“ potvrdil Paleček a naznačil, že by měl Levora zvážit své setrvání ve funkci šéfa představenstva PMDP.
Levora to však odmítl, stejně jako tlak, kterým měl radní ovlivňovat. „Rezignaci v současné době určitě nezvažuji,“ uvedl.