Kdo si chce pořídit předplatné, ani jinou možnost než vlastnit kartu, nemá. Předplatné se totiž dá „nabít“ jedině na ní.
Ale i ten, který si kupuje pouze jednotlivé jízdné, má s kartou jednodušší život. Cardman (oranžové odbavovací zařízení s displejem) na zakoupení jízdenky pomocí karty je totiž v každém vozidle MHD, takže odpadá starost s tím, kde sehnat na poslední chvíli lístek, jestli je ještě otevřená trafika nebo je poblíž nějaký automat na lístky.
V odbavovacím zařízení navíc dostanete přestupní lístek s možností volby, jak dlouho pojedete. Ušetříte tak nejen čas, ale i peníze. „Nejezdím tak často, proto nemám na Plzeňské kartě nabité předplatné. Když ale občas jedu MHD do práce, je pro mě levnější i pohodlnější koupit lístek pomocí karty v Cardmanu, než kdybych kupoval lístky v trafice. Vždycky totiž přestupuji, a tak ušetřím 12 korun na jedné jízdě do práce,“ vysvětluje Petr Král.
Plzeňské městské dopravní prostředky (PMDP) nyní ještě pro držitele Plzeňské karty rozšiřují možnost dobití karet v samoobslužných terminálech. Od začátku října funguje pět těchto automatů, kde si můžete dobít předplatné či elektronickou peněženku pomocí platební karty sami. Dalších 20 terminálů by mělo být nainstalováno v Plzni a okolí do konce roku.
Lidem, kteří Plzeňskou kartu či jízdenku nevyužívají, se naopak manévrovací prostor spíš zužuje. Nemohou si už koupit ručně vypisovanou jednodenní jízdenku za 40 korun, počet automatů na lístky je trvale dost nízký.
Novinkou bude od 1. listopadu nabídka nepřestupných jízdenek u řidiče za 20 korun pro ty, kteří nemají ani nabitou Plzeňskou kartu, ani si nestihli koupit lístek. Zatím budou „pojízdné“ prodejny fungovat pouze v autobusech.
Vozy MHD
Automaty na jízdenky
Trafika
Zákaznické centrum
Informační centrum
Samoobslužné terminály
Test Deníku: Jak fungují jízdenkové automaty?
Automaty na jízdenky pro městskou hromadnou dopravu vesměs fungují. Ověřili jsme to včera 15. října v rámci testu Deníku. Obešli jsme 22 z 85 automatů. Jen dva přístroje byly mimo provoz. Jeden starý oranžový u Severky a druhý moderní na trolejbusové zastávce u hlavního vlakového nádraží.
To, že automaty občas nefungují, trápí ale cestující méně než fakt, že nevrací peníze. To umí jen deset z 21 oranžových. „Je to pěkně nepraktické,“ říkají cestující.
Na zastávce tramvaje v Sirkové ulici stál nešťastný Petr Brunclík a snažil se z automatu dostat lístek. „Nemáte drobné?“ zeptal se. „Podle mě je to nesmysl, že automaty peníze nevrací,“ míní Brunclík.
I on se už prý za poslední dobu minimálně třikrát setkal s tím, že automat nefungoval. „Nezbylo mi pak nic jiného, než jet načerno,“ dodal Brunclík.
Podle trafikantky Růženy Winnové si lidé stále raději kupují jízdenky v trafice. „Kupují si je tu hodně, i když je hned vedle stánku automat. Tady mají jistotu, že lístek opravdu dostanou, a můžou si jich koupit víc, aniž by museli mít přesně drobné. Protože my jim peníze vrátíme,“ konstatovala Winnová.
Jestli jsou automaty na jízdenky v provozu, se podle mluvčího plzeňských dopravních podniků Davida Hrdiny zjišťuje průběžně při vybírání peněz. „V centru města se dělá průměrně jedna kontrola za hodinu, v okrajových částech Plzně pak jednou za dva dny. Téměř každá závada automatů je důsledkem úmyslného ucpání automatu například víčkem od plechovky, od lahve nebo dřívkem od nanuku,“ uvedl Hrdina.
Nespokojení cestující, kteří v důsledku nefunkčnosti automatů jízdenku nepořídí, někdy píší na dopravní podniky stížnosti. „V září jsme jich obdrželi šest. Třikrát stěžovatel uvedl nefunkčnost automatu a třikrát nevydání jízdenky ani peněz. Těmto lidem byly zaslány jízdenky v hodnotě, která byla uvedena ve stížnosti,“ dodal Hrdina.