„V současné době se zadává projekt stavby s termínem dokončení v červnu 2015, a to včetně vydání stavebního povolení. Ve druhé polovině roku 2015 by pak probíhalo výběrové řízení na zhotovitele stavby. Vzhledem k tomu, že se jedná o velký projekt, lze předpokládat, že by samotná realizace stavby začala v první polovině roku 2016," uvedl Pavel Tesař, mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která celou akci financuje.

Kvůli stavbě železniční trati město Plzeň v letech 2008 až 2012 vykupovalo nemovitosti, které se v místě nacházejí, aby je pak mohlo prodat SŽDC. Mimo jiné i dům, kde sídlí pekařství Romana Sebery, které patří k jedněm z prvních porevolučních v Plzni. Se Seberou město dům směnilo za jiný ve Smetanových sadech v Plzni. Podobně postupovalo i u dalších nemovitostí.

„Město se vždycky snažilo pomáhat státním investorům, což dělá i v tomhle případě. Vykoupené objekty už jsme ke konci loňského roku postoupili SŽDC, samozřejmě ne zadarmo. Město získalo zpět to, co do toho před tím investovalo. Jedná se o necelých třicet milionů korun," uvedl náměstek primátora Miloslav Šimák. Doplnil, že další objekty už si investor musí vykoupit sám.

„Zatím vlastníme šest budov. V letošním roce hodláme vykoupit zbývající část a rovněž zahájit jednání s dalšími vlastníky budov," řekl k tomu za SŽDC Pavel Tesař.

A kdy už se vlastně začne něco dít? Těžká technika se podle plánu o slovo přihlásí už v druhé polovině tohoto roku. „V prvním pololetí letošního roku vyjednáme demoliční výměry a vysoutěžíme zhotovitele bouracích prací," sdělil Tesař. 

Demolice domů, které už dnes z velké části zejí prázdnotou, tak odstartuje již za půl roku. „Je to hlavně z toho důvodu, aby se do opuštěných objektů nedostali squatteři a nedošlo tam k újmě na zdraví," vysvětlil Tesař.
Co se týče pekaře Romana Sebery, s ním se SŽDC nakonec dohodla. „Panu Seberovi jsme vyšli maximálně vstříc. Byla s ním uzavřena nájemní doba na dobu neurčitou s výpovědní lhůtou jeden měsíc, která mu v podstatě umožňuje péct až do doby těsně před zahájením stavby," sdělil Tesař.

Roman Sebera, který na konci listopadu ukončil činnost, protože dostal výpověď z domu, který již před lety přešel do majetku města a kde se také nachází unikátní sto let stará pec, tak znovu začne péct svůj vyhlášený chléb. A to už příští týden. SŽDC se s ním takto dohodla poté, co dům na konci roku přešel do jejího majetku.

„Jsem opravdu moc rád, že jsme se takhle domluvili," řekl šťastný pekař Deníku.

2016 až 2018

Pokud začne stavba železničního uzlu podle plánu, tedy v roce 2016, měla by skončit do dvou let. „Trať bude navazovat na trať do Domažlic a na státní hranici s Německem, směr Mnichov," upřesnil Tesař.

Z objektů, které se v dotčeném území nachází, jich zůstane stát zhruba polovina. Zachována bude například již zmíněná skvrňanská sokolovna. Trať ovšem povede přes hřiště, která se u ní nacházejí. „Ta by ale měla být nahrazena, takže sokolovna by o ně neměla být ochuzena. Budou prostě jinde," sdělil náměstek Šimák. Město podle něj bude se SŽDC ještě dále jednat o svých pozemcích, kterých se stavba železničního uzlu dotkne.

Náklady na stavbu přesáhnou jednu miliardu sedm set milionů korun. Správě železniční dopravní cesty investici schválilo Ministerstvo dopravy České republiky.