Zatímco ještě před rokem bylo možné si na slevových portálech vybírat z nabídek mnoha plzeňských restaurací a koupit třeba dvě pizzy za cenu jedné, hromadu pečených žeber za půl darma, výjimečně levný tatarák nebo večeři pro dva za zvýhodněnou cenu, nyní je jídel v nabídce poskrovnu. Spíše si můžete koupit poukaz na masáž, jazykový kurz nebo třeba návštěvu u kadeřníka. O to větší zájem je, když se nějaká gastronabídka objeví.

„Dali jsme 250 voucherů na dvoje kuřecí prsa a za 45 minut byly všechny pryč," řekla Deníku majitelka restaurace Plzeňský trpaslík Gabriela Široká. Toto zařízení zákazníky na slevové poukazy láká už rok. I přes to, že jediné, čím se takové návštěvy vyplatí, je pití, které v restauraci zkonzumují. Ceny jídel jsou totiž sražené a jdou zpravidla až pod hranici nákladů. Zřejmě i proto už restaurace od těchto nabídek couvají.

Jednou z restaurací, která slevové vouchery přestala nabízet, je i plzeňská pizzeria Atlantic. „Nevyplatilo se nám to. Akcí jsme měli asi dvanáct a ve finále k nám lidé chodili jen s kupony," říká majitel podniku René Trčka. To, s čím do slevové nabídky šel, tedy že lidé poznají restauraci a budou se vracet i za ´plnou cenu´, se mu neosvědčilo. „Chodila k nám třeba paní čtyřikrát týdně s kuponem. Když akce skončily, už jsme ji neviděli," říká podnikatel. Odhaduje, že za rok a půl, kdy jídla na internetu nabízel, si kupon na pizzu u nich koupilo až dva tisíce strávníků.

Že lidé chodí hlavně kvůli kuponům, ví i Gabriela Široká, přesto od slev zatím ustupovat nehodlá – hlavně kvůli personálu. „Měli jsme kupony na únor a březen, protože jsou to nejslabší měsíce. A když lidi chodí, nemusím svým kuchařům krátit mzdy," vysvětluje restauratérka. Dodává, že nízké ceny jídel ve slevách zvládá i díky vyjednaným cenám za polotovary. Podobnou nabídku chystá znovu před létem, kdy potřebuje zaplnit venkovní terasu.

Ve slevách bylo také možné pořídit třeba poukazy na kávu a zákusek, El Mio Caffé tam ale člověk nenašel.

Majitelka kavárny v Pražské ulici by totiž na tento způsob reklamy nikdy nepřistoupila. „Neměla už bych pro hosty místo. Navíc chci, aby se k nám lidé vraceli kvůli tomu, že jim chutná, ne kvůli slevě," vysvětluje Martina Mikulášková. Dodala, že hromadná nabídka by jí nakonec pořádně zavařila. „Všechny dorty dělám sama, takže bych ani nestíhala," míní kavárnice.

Restauratéři se obecně shodují v tom, že tzv. voucheristi, tedy lidé, kteří slevy vyhledávají, jsou často poznat už na první pohled. „Bývají to lidé, kteří normálně do restaurací nechodí, vyrazí jen kvůli výhodné nabídce. Často na jídle hledají mouchy a jsou někdy až nepříjemní," řekl Deníku provozovatel restaurace v centru Plzně.

Jediná gastronabídka na Plzeňsku byla včera pouze pečená kachna pro čtyři osoby z Restaurace U Špalíka v Trnové. „Dřív jsem si často kupovala pizzu se slevou nebo třeba kebab. Teď to ale zmizelo. A masáže nebo modeláž nehtů mě moc neberou, takže už na slevové portály moc nechodím," prohlásila Plzeňanka Andrea.

Ze čtyř desítek nabídek, které byly včera odpoledne pro Plzeňany k mání, jich více než polovina spadá do kategorie ´krása a zdraví´, tedy různé zkrášlovací procedury, masáže a podobně. Dalších deset nabídek se zaměřuje na pobyty a relaxaci.

Své služby čas od času prostřednictvím slevomatů nabízí i masážní studio Isis. Aktuálně je možné za výhodnou cenu koupit lymfatickou masáž celého těla. „Pro nás je to reklama. Lidé se o nás dozvědí a zhruba polovina se jich vrací. Z některých se dokonce stanou naši stálí zákazníci," říká spolumajitelka studia Barbora Saláková. Ani ona zatím nehodlá od inzerování upouštět.