Stavba modernizovaného úseku mezi Rokycany a Plzní, kam spadá i výstavba nejdelšího železničního tunelu v České republice, byla včera slavnostně ukončena. Modernizace trati Rokycany-Plzeň, jejíž délka přesahuje 14 kilometrů, má zlepšit kvalitu života nejen obyvatelům Plzeňského kraje, ale díky osobní a nákladní dopravě i celé České republice.

Otevřením nové trati došlo k výraznému zrychlení doby jízdy mezi Plzní a Prahou. Cestování se zkracuje až o devět minut. „Cestu mezi Plzní a Prahou urazí vlaky za hodinu a čtrnáct minut,“ uvedla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Radka Pistoriusová.

Pro Plzeň znamená modernizace trati Rokycany-Plzeň zásadní zlepšení kvality železniční dopravy na území města i celého kraje.

Podle plzeňského primátora Martina Baxy má otevření Ejpovického tunelu pro region zásadní význam, a to jak z hlediska zkrácení tratě z Plzně do Prahy o více než o šest kilometrů, tak především kvůli zlepšení komfortu pro cestující.

„Tato mnohamiliardová investice znamená opravdu velký krok pro napojení města Plzeň na Prahu, na opačnou stranu do Německa a na zlepšení průjezdnosti železničního koridoru, který je součástí evropských železničních cest. To všechno posunuje železniční dopravu v konkurenceschopnosti vůči ostatním druhům dopravy,“ řekl Baxa, který je podle svých slov velkým fanouškem železniční dopravy z důvodu šetrnosti k životnímu prostředí, rychlosti a pohodlnosti.

Podle náměstka hejtmana pro oblast dopravy Pavla Čížka čeká za pár let Rokycany nevídaný rozvoj. „Tato zásadní stavba zkrátí výrazným způsobem jízdní doby. Výstavbou Ejpovického tunelu se Rokycany, jakožto okresní město, stávají z hlediska dojezdové vzdálenosti součástí Plzně,“ uvedl Čížek.

Celkové investiční náklady stavby dosahují 6,8 miliard korun. „Příspěvek EU na stavbu činí více než 3,5 miliardy korun,“ dodal Marc Lemaitre z Evropské komise, generální ředitel DG Regio.