Už druhý měsíc se pracuje na opravách dálnice D5 mezi Plzní a Prahou a to hned na několika místech. Denně se zde kvůli tomu tvoří v obou směrech fronty. Především řidiči jezdící tudy pravidelně s naději vyhlížejí termín skončení oprav. Deník má pro ně dobrou zprávu: výrazně ulevit by se jim mělo 1. června.

Na D5 trvá nezvyklá série omezení už přes dva měsíce, kromě zásadních oprav silničáři provádějí i běžnou údržbu, drobnější omezení se mění téměř každý den.

Proč tolik uzavírek naráz? Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ústy svého mluvčího Jana Rýdla tvrdí, že harmonogram uzavírek pečlivě plánovalo a rozdělilo je na etapy tak, aby byl dopad na řidiče co nejmenší. ŘSD si prý bylo jisté, že řidiči omezení skoro nepostřehnou, museli by však dodržovat omezení rychlosti a bezpečné rozestupy. Opak je pravdou. K nehodám v hustém provozu dochází téměř denně, tvoří se kolony, v nichž řidiči stojí nebo popojíždějí krokem desítky minut.

„Člověk si koupí dálniční známku a pak jede krokem, nebo raději objížďkou přes vesnice. Hrůza," říká motorista Aleš.

„Někdy, když jedete ve špičce, musíte odbočit už dva sjezdy před obousměrným provozem, abyste se té koloně vyhnuli," dodal řidič, který jezdí po dálnici z Plzně do Prahy každý den.

Na možnost objet nejhorší místa dálnice po staré silnici sázejí i řidiči linkových autobusů. „Naši zkušení řidiči vědí, jak se zácpám vyhnout a jak nenabrat příliš velké zpoždění," říká Zbyněk Hupák z vedení ČSAD autobusy Plzeň.

Největší opravy na dálnici D5 skončí podle plánu k 31. květnu, potvrdil to mluvčí ŘSD Jan Rýdl. „Stanovený termín se jistě stihne. Momentálně probíhají už jen povrchové úpravy. Při těchto pracích by neměla vzniknout žádná komplikace," řekl Rýdl. s tím, že žádná další zásadní oprava na D5 se už letos neplánuje.

Pravidelné opravy dálnice jsou součástí strategie ŘSD schválené v roce 2011, podle níž se má ročně opravit pět procent délky dálnic v celé zemi.

Petr Bradáč, Lenka Ježková