Husákovy děti si právem „vyjezdily" prvenství v kampani Do práce na kole, která se během května konala v Plzni a v dalších 17 městech v Česku.

Husákovy děti byly původně pětičlenným týmem, odhodlání ale nakonec zůstalo jen třem. „Jeden z týmu už na začátku omarodil a tomu druhému se nepodařilo si sem z Prahy přivézt kolo," vysvětlil vedoucí týmu Tomáš Nikl, který ve středu odpoledne převzal ceny za prvenství.

„Mám velkou radost. Ta kampaň se mi moc líbí. Klidně by mohla být po celý rok," nechal se slyšet Nikl, který pracuje jako konstruktér ve firmě Zodiac Premium Galleys, která vyrábí kuchyně pro letadla Airbus. Společnost má továrnu na Borských polích, kam Niklův tým téměř denně jezdil na kole.

„Přihlásil jsem nás, protože sám jezdím do práce na kole skoro pořád. Jezdil jsem i v zimě ve sněhu nebo když padaly kroupy. Když jsem zjistil, že tady probíhá takováhle kampaň, řekl jsem si, proč to nezkusit, a uhnal jsem do toho další," usmívá se mladý muž.

Sám to má do práce asi pět kilometrů, zpátky ale najede třeba i deset, podle počasí a nálady. A pak už se kilometry jenom sčítají. Všichni tři podle jeho odhadu během května najezdili do práce a z práce téměř devět set kilometrů.

A jak to bylo se sestavováním týmu? „Nebylo to hned, protože jsem musel kolegy přemlouvat. Čtyři jsme byli z kanceláře a jeden pracovník z haly. Zrovna toho jsem ale přemlouvat vůbec nemusel. Ale lidi od nás z kanceláře ano. Jeden povolil po dni, další dva asi až po týdnu," ušklíbá se Nikl a opakuje, že nakonec stejně soutěžili jen tři.

Kampaně Do práce na kole se v Plzni zúčastnilo více než 260 lidí ve zhruba 80 dvou až pětičlenných týmech. „Smyslem je motivovat lidi, aby si získali návyk jezdit pravidelně do práce na kole nebo na koloběžce. Má to smysl pro zdraví lidí i ovzduší ve městě, kde každé kolo obvykle znamená o automobil v ulicích méně," uvedl koordinátor plzeňské kampaně Miroslav Šuta.

Objeli zeměkouli

„V Plzni jsme najeli přes 41 tisíc kilometrů, takže jsme vlastně objeli zeměkouli," podotkl Šuta. Cyklisté v Plzni byli skutečně snaživí. Více než polovina z nich jezdila pravidelně zhruba padesát procent cest do práce na kole.

A jak se to celé prakticky měřilo? „Přihlášení uvádějí svou vzdálenost od místa bydliště, kam dostávají registrační balíček, do místa zaměstnání, ale potom to záleží hlavně na jejich disciplíně. Na internetu si vyplňují takový deníček jízd," upřesnil Šuta.

O soutěž byl v Plzni poměrně velký zájem. Například z firmy na Borských polích, odkud je vítězný tým Husákovy děti, jezdilo na čtyřicet lidí hned v deseti týmech.

„Tohle bylo skvělé. Máme totiž zkušenost i z jiných měst, že ve firmách, kde je přihlášeno více týmů, funguje takové to hecování. A když si člověk ráno říká: dneska se mi na kole nechce, tak pak třeba jede, protože chce podpořit kamarády a chce ukázat, že není bábovka," podotýká Šuta.

Těsně za Husákovými dětmi se umístil tým nevládní organizace Secondhelp a na třetím místě skončily hned tři týmy; ze Škoda Elektrik, Katastrálního úřadu Plzeňského kraje a znovu ze společnosti Zodiac Premium Galleys.