Britská značka Jaguar patří mezi nejslavnější automobilové značky světa. Její vozy byly vždy tak trochu své a vždy z nich byl cítit vznešený britský rodokmen. Ne nadarmo jejích služeb využívá i britský královský dvůr.

ZAČÁTKY U SAJDKÁR

Počátky sahají do 20. let minulého století, kdy díky motocyklovému nadšenci Williamu Lyonsovi vznikla továrna Swallow Sidecar Co. na výrobu motocyklů s postranním vozíkem v Black-poolu. Na londýnském autosalonu 1931 už představil Lyons první vůz SS I. V roce 1935 pak zvolil pro sportovní šestiválec SS 100 libozvučné jméno Jaguar, vyjadřující rychlost a dynamiku. Během války se výroba osobních aut zastavila, ale Lyon stále přemýšlel o poválečném rozvoji. A dal vzniknout šestiválci Jaguar XK, který se stal legendou. Byl to jedinečný motor. Poháněl dlouhou řadu sportovních a cestovních automobilů, objevil se v požárních a sanitních vozech i v bojových vozidlech.

NEJRYCHLEJŠÍ NA SVĚTĚ

Už v roce 1949 dosáhl roadster XK120 na silnici u belgického Jabbeke rychlosti 213,45 km/h, což byl tehdy světový rekord pro produkční vozy. Značka Jaguar zaznamenala velký počet úspěchů i na závodním poli, největší proslulost získala pětinásobným vítězstvím ve 24 h Le Mans v padesátých letech, na které navázala o 30 let později. V současnosti opět jaguary můžete vidět na okruhu v rámci světového seriálu elektrické formule E.

SOUČASNOST

V roce 1966 podnik splynul s koncernem British Motor Corporation, který se v roce 1968 spojil s výrobcem nákladních vozů Leyland a vytvořil koncern British Leyland Motor Corporation. V něm Jaguar setrval do roku 1984, kdy došlo k osamostatnění. Netrvalo dlouho. V roce 1989 značku Jaguar koupil americký nadnárodní koncern Ford. V roce 2008 získala značku, společně s britskou automobilkou Land Rover, indická společnost Tata Motors. Na slavnou historii navazuje nejen úspěšným sportovním F-Type, ale i v nových vodách. Jaguar je s současnosti na špičce v automobilových technologiích a letos chystá první plně elektrický vůz I-Pace.

VYSTAVENÉ MODELY

➥ E-Type

Bývá označován jako nejkrásnější vůz všech dob, což o něm prohlásil samotný Enzo Ferarri, a je dokonce vystaven v New York's Museum of Modern Art.

➥ Mark II

Jaguar MkII patří mezi nejdůležitější modely značky, jelikož se jednalo o první skutečný sportovní sedan, který kdy značka vytvořila v letech 19591967. Vystavený vůz je limuzína z roku 1962.

➥ XK 120

Jedná se o model, který vytvořil zmiňovaný rekord na silnici u belgického Jabbeke. Vystavený vůz je v nálezovém originálním stavu.

➥ 420G

Tento luxusní sedan má poměrně krátkou historii, byl vyráběn v letech 19661970. V roce 1966 byl na 420G přejmenován model Mk. X. Dlouho šlo o nejširší britský vůz. Vystavený vůz je limuzína z roku 1968.

➥ XJ6

Luxusní sedan britské automobilky Jaguar Cars vyráběný od roku 1968 v různých generacích do současnosti patří již od svého uvedení v roce 1968 k nejdůležitějším modelům značky a jedná se také o její nejdéle vyráběný model. Vystavený vůz je série II z roku 1977.

➥ XJS

Stejně jako jeho předchůdce, model E-type, směřoval XJS na trh výkonných automobilů typu GT vhodných pro rychlý a pohodlný přesun na dlouhé vzdálenosti. Umístění motoru V12 a jízdní výkony byly na stejné úrovni jako u italské konkurence značek Lamborghini či Ferrari.