Po několikaleté odmlce začaly znovu připravovat vysokorychlostní železniční koridor Praha – Plzeň – Domažlice – Řezno – Mnichov. Co to znamená? Pokud by Viktoria s Bayernem hrála třeba za deset let, plzeňští fanoušci by do Mnichova dorazili vlakem už za dvě hodinky, z Prahy za tři.

Plzeňský kraj i Horní Falc považují stavbu této železnice za motor hospodářského růstu. Na tom se shodli šéfka regionální správy Horní Falce Brigitta Brunnerová a náměstek plzeňského hejtmana pro regionální rozvoj Ivo Grüner (ČSSD). „Jde stále o jednoznačnou prioritu obou našich partnerských regionů," uvedli shodně. Podle Brunnerové musí o stavbě, která je v plánech bavorské vlády, rozhodnout spolkoví politici. „Dlouhodobě se snažíme přesouvat dopravu nákladů i osob na železnici, a proto je spojení Praha – Mnichov důležité," uvedla.

Ale přípravné práce už začaly i na české straně. „Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už projektantům zadala výpočet ekonomické návratnosti. Konalo se vstupní jednání obrovské pracovní skupiny, kde byli zástupci železnice, ministerstev, kraje a projektantů," uvedl vedoucí krajského odboru dopravy Jaroslav Vejprava. Také Berlín už zadal projekční kanceláři zpracovat podrobný propočet efektivity trati," dodal.

Kdo by ovšem čekal, že bude hotovo do dvou tří let, je na omylu. „Bavíme se nejdříve o letech 2017 až 2019," říká náměstek Grüner. Obě strany plánují využít evropské dotace.

Všechny propočty nové železniční linie by měly být podle poradce Plzeňského kraje pro dopravu Ivana Kaliny hotové do jara 2014. O rok později bude totiž německý parlament schvalovat spolkový plán dopravních staveb na dalších pět let. „Je to vlastně zákon, který platí, i když se vymění politická garnitura," vysvětlil. Pokud bude trať do plánu zařazena, už budou v podstatě na německé straně schválené peníze na přípravu stavby. „Chceme společný výstup, tedy aby byl projekt vnímaný jako společný. Také proto propojujeme projekční kanceláře" dodal. Další jednání o koridoru proběhne na české straně 12. listopadu a v Bavorsku o dva dny později.

Trať Praha – Mnichov byla zařazena do sítě nejvýznamnějších dopravních cest v Evropě. Stavba by si na české straně, tedy od Plzně k hranici, vyžádala dle odhadů SŽDC 28 miliard korun. Na některých místech by vedla jinudy, než současná trať. „Problém je v profilu trati, někde by se muselo injektovat, stavět nové mosty a podobně," vysvětlil Grüner. 65kilometrová trať z Plzně do Domažlic funguje už 150 let, ale zatím jako jednokolejná a neelektrifikovaná. Její přestavba by trvala tři až čtyři roky.