Žáci devátých tříd a středoškoláci z Plzně zkouší drogy, téměř všichni už zkusili alkohol, naprostá většina, především dívek, ´přičichla ´ ke kouření. Na učení není čas, kluci se věnují úkolům a vzdělávání 20 minut denně. Zato na brouzdání na netu si prostor najdou, stráví u něho každý den dvě hodiny.

Jak to, že jim to rodiče dovolí? Jednoduše: nevěnují se jim, děti ve věku 14 až 18 let tráví v průměru dvě a půl hodiny svůj volný čas doma, bez rodičů. „Přesvědčení, že by většinu volného času měli rodiče trávit s dětmi, je čím dál tím méně sdílený. Když připočtete pracovní vytíženost a tlak na finance, výsledek mi moc nepřekvapuje. Přitom právě zájem o dítě je nejdůležitější prevencí před rizikovým chováním,“ varuje psycholog Karel Bröckl.

Průzkum oslovil 1 280 studentů od žáků devátých tříd, přes středoškoláky až po studenty druhých ročníků nástaveb. Vzorek dotazovaných je reprezentativní, vždyť představuje téměř desetinu z 13 tisíc plzeňských ´deváťáků´ a středoškolských učňů a studentů. „Je to první tak podrobná studie v republice, věnující se využití volného času mládeže. Díky tomu máme jasná fakta a ne dohady,“ pochvaluje si čerstvě vypracovaný materiál lékařské fakulty Univerzity Karlovy radní pro bezpečnost Karel Paleček.

Studenti v průzkumu odpovídali na 80 otázek, kromě jiného také o hraní na automatech, kapesném či stravovacích návycích.

Dost se činí ´deváťáci´. Alkohol už jich zkusilo plných 97 procent. U cigaret jsou výrazně aktivnější holky, cigaretu zatím neochutnala pouze jedna z deseti . „No, je pravda, že moc holek – nekuřaček ve třídě neznám. Většina ale kouří jenom na nějaké akci,“ tvrdí 14letá Pavla ze slovanské základní školy.

Někteří školáci už jsou i potenciálními gamblery. Pět procent už občas mačká knoflíky hracích automatů, dvě a půl procenta dokonce hraje pravidelně. „Nemyslím, že by výsledky byly nějaké omračující, asi se daly očekávat. Je ale dobré, že na jejich základech můžeme dále pracovat,“ apeluje radní Paleček.

Výsledky ve způsobu volného času jsou velmi rozdílné. „K rizikovějšímu chování jsou náchylnější žáci a studenti, kteří se jen ´binkají´ po městě,“ uzavírá Paleček.

Informace o studii

Účast: 1280 mladých lidí
Složení: žáci 9. tříd, studenti učilišť, odborných škol, gymnázií (některé otázky zodpovídali i studenti z nástavbových studií)
Celkový počet žáků 9. tříd a středoškoláků z Plzně: 13 000
Trvání studie: duben – říjen 2008

Vybrané výsledky

Výše kapesného za měsíč
žáci 9. tříd: 355,–
3. a 4. ročník SŠ: 800,–

Za co se kapesné utrácí
kluci: jídlo, cigarety, alkohol
děvčata: oblečení, kosmetika

Délka učení denně
kluci: 20 minut
děvčata: 30 minut

Čas na internetu – denně
průměr: 2 hodiny

Čas strávený bez rodičů doma průměr: 2,5 hodiny

Drogy (alespoň jeden experiment)
kluci: 56%
holky: 50%