Návrat žáků k praktické výuce se posouvá, rozhodla na začátku týdne vláda. Středoškoláci a učni by se namísto 19. dubna mohli na praxe vrátit o týden později, tedy 26. dubna.
Pro školy je nyní prioritou připravit žáky na závěrečné zkoušky a s povolením vlády chystají pro žáky závěrečných ročníků a se špatným prospěchem skupinové konzultační hodiny.
Podle Miluše Fousové, která vede střední odbornou školu a učiliště v Horšovském Týně, není změna žádnou tragédií. „Pokud výcvik opravdu začne 26. dubna, už to takový rozdíl není. Spíš doufáme, že nenastanou další změny,“ sdělila.
NELZE NIC PLÁNOVAT
Na příští týden připravili pro žáky třetích ročníků skupinové konzultace. Jich se může zúčastnit maximálně šest zájemců a před výukou je potřeba se povinně testovat. Nabídka platí pro obory, u nichž se chybějící praxe dá jen těžko nahradit. Konkrétně jde o opraváře zemědělských strojů, automechaniky a zedníky. „Například u cukrářek nebo kuchařek běží výcvik on-line a alespoň částečně nahrazuje ten klasický, ale třeba u mechaniků to jde dost těžko. Někteří žáci si zařídili brigády, aby z oboru úplně nevypadli,“ nastínila Fousová.
Do tamější školy chodí 420 žáků, z toho zhruba 100 jich letos končí. Teoretická zkouška je čeká v červnu, praktickou část složí někteří z nich až v srpnu. „Opraváři zemědělských strojů a automechanici ještě nemají řidičské průkazy, protože nemohli jezdit. Je to poměrně dost hodin, které musejí absolvovat. Proto jsme jim zkoušky posunuli až na srpen,“ vysvětlila.
Také v rokycanské Střední škole Jeřabinová počítají od pondělí 19. dubna se skupinovými konzultacemi. Podle ředitelky Ireny Vostré přednost dostanou žáci, kteří se přihlásí na webové stránce školy.
Ředitel Střední školy živnostenské (SŠŽ) v Plané Josef Mára je přesvědčený o tom, že každá hodina ve škole je pro děti dobrá. „V první řadě musíme žáky připravit na zá-věrečné zkoušky. To, co ve škole nestihnou, se doučí ve firmách, které jim práci uzpůsobí,“ popsal Mára s tím, že v současné době nelze dostatečně dopředu plánovat. „Firmám oznámíme, že učni dorazí na odborný výcvik, všechny je obvoláme a pak se rozhodne, že ne,“ řekl. Podle něj je na celé situaci nejhorší fakt, že děti ztrácejí návyky a povinnosti. „Sociální ztráta je pro ně mnohem větší než chybějící praktická výuka,“ poznamenal.
O posunutí závěrečných zkoušek SŠŽ neuvažuje.