René a David Kiliánovi jedou s černo-zelenou tatrou, kterou řídí Martin Kolomý. Posádka s přezdívkou 3K byla po páté etapě na celkovém čtvrtém místě.

„Jsme zatím s místem spokojení, ale Dakar je dlouhý, a nechceme na trati moc riskovat," podotkl po dojezdu etapy a přejetí peruánsko-chilských hranic mechanik David Kilián. Jeho bratr René jede coby navigátor. Rallye, která měří více než osm tisíc kilometrů, má celkem čtrnáct etap a vede z Peru přes Chile a Argentinu zpět do Chile. Kvůli časovému posunu v Jižní Americe nemůže Deník přinést informace o výsledcích včerejší šesté etapy.

A jaké je aktuálně v Jižní Americe počasí? Žádné plískanice a teploty kolem nuly jako v Plzni, ale pěkně teplíčko. Někdy až moc. „V kabině jsme měli 38 stupňů, však jsme u moře a docela to fouká," přibližuje David. Závodníci mají ale před sebou ještě tisíce kilometrů, čeká je i stoupání a přejezdy And. A tam se teploty pohybují v noci klidně i kolem nuly, mnohde bývá i sníh.

Plzeňané jedou Dakar v tomto složení už podruhé, loni skončili sedmí. Letos poprvé ale s sebou mají širší zázemí, mimo jiné i obytný vůz, kterému v týmu přezdívají ´bydlík´.

„Je v něm trochu horko. Stan mi nevadí, ale tohle je pohodlnější. Stan se musí každé ráno balit, tady jen vylezeme ven a můžeme jet," popisuje zkušenosti mladší z bratrů Kiliánových.

Posádka Martina Kolomého se ve středu dostala na čtvrté místo i díky dvouhodinové ztrátě týmu Aleše Lopraise, který až do páté etapy závodní pole kamionů vedl. Kvůli poruše na baterii ale zůstal Loprais deset kilometrů před cílem stát a následná ztráta ho posunula na osmé místo.

Během prvních pěti etap se trojice Czech Dakar týmu nemusela potýkat s žádnými většími technickými problémy. „Jen nám ve třetí etapě upadl výfuk," připomněl David.

Posledních sto kilometrů etapy tak museli jet pomaleji. „Nešlo jet naplno, abychom něco nespálili nebo nezapálili," vysvětlil mechanik týmu David.