„Řidiči, kteří srazí cyklistu, nejčastěji tvrdí: Vůbec jsem ho neviděl! Pokud je člověk na kole oblečený v tmavém a jede za šera, motorista si ho všimne na vzdálenost asi 18 metrů. To je opravdu dost těžké správně zareagovat,“ vysvětlil Václav Ircing z plzeňského Besipu.

Život cyklistům mohou zachránit obyčejná odrazová skla a reflexní doplňky. „Pokud mají reflexní odrazku na botách, zavazadle nebo přímo na kole, jejich viditelnost se zvyšuje až na 200 metrů. Hodně pomáhá i barevné oblečení,“ doporučil Ircing.

Za kličkujícím kolařem pozor!

Na cyklisty číhají na silnicích ještě další nástrahy, například v podobě padajícího ovoce. „Viděl jsem, jak foukl vítr a ze stromu u silnice začala padat jablka. Cyklista mezi nimi kličkoval takovým způsobem, že kdyby jelo auto hned za ním, srazilo by ho,“ popsal svůj zážitek Roman Císař z Plzně.

Podle Ircinga padající ovoce způsobí, že se člověk na kole začne soustředit na něco jiného než na jízdu, a je potřeba být za ním obzvlášť opatrný. „Silničáři by nejraději odstranili od silnic všechny pevné překážky, včetně ovocných stromů. Narážejí však na požadavky ochránců přírody,“ podotkl odborník na bezpečnou dopravu.

Řidiči jezdí rychle a neblikají

Policisté zaznamenávají řadu přestupků, kdy řidič auta při předjíždění cyklisty nebliká a nevarovaný motorista za ním pak snáze kolaře srazí. „Dát znamení o směru jízdy je podle nového silničního zákona povinné,“ připomněla mluvčí jihoplzeňských policistů Pavla Soukupová.

K tragédiím také vede nedostatečný odstup vozu od kolaře. Při stoupání do kopce se cyklista často vychýlí ze své osy a auto ho může zachytit. „Nápor vzduchu od rychle jedoucích náklaďáků navíc může cyklistu odhodit a ten pak spadne řidiči pod kola,“ popsal Ircing.

Viditelnost cyklisty za šera

– V tmavém oblečení řidič cyklistu vidí na 18 metrů
Bílá část oblečení je viditelná asi na 70 metrů
Reflexní prvky zvyšují viditelnost až na 200 metrů