V barevných trikotech i v civilu, s helmami i bez nich, za pěkného počasí i v lijáku. Silnice, cyklostezky i lesní cesty jsou momentálně plné cyklistů. Policisté je označují za jednu z nejohroženějších skupin v provozu a dobře vědí proč. Jejich svodky jsou v posledních měsících bicyklů plné.

Cyklisté se stávají oběťmi dopravních nehod a také je způsobují. Přitom stejně jako u řidičů automobilů by kolikrát stačilo, kdyby byli opatrnější a dělali, co dělat mají.

Nehod přibylo
dopravní nehody v Plzeňském kraji 1. pololetí 2014: 1340 - zaviněno řidičem nemotorového vozidla: 54 (8 dětí)

1. pololetí 2015: 1471 - zaviněno řidičem nemotorového vozidla: 70 (6 dětí)
zdroj: Policie ČR

„Mnohdy si neuvědomují, že podle zákona o silničním provozu jsou účastníky provozu na pozemních komunikacích a musí znát a dodržovat všechna ustanovení tohoto právního předpisu," upozorňuje policejní mluvčí Hana Štefflová.

V kraji letos policisté řešili sedmdesát nehod, jež zavinili řidiči nemotorových vozidel, což jsou vozidla hnaná lidskou či zvířecí silou. „Na území Plzně-města jsme do konce června zaevidovali 450 nehod, z nichž pětadvaceti se účastnil cyklista, ve dvou případech dítě. U deseti cyklistů byla prokázána přítomnost alkoholu v krvi," dodala Štefflová.

Jednoho nesvědomitého cyklistu přistihli minulý týden policisté také v Dobřanech – na kole jel s 2,5 promile alkoholu. Jiný, ale už střízlivý, narazil v pátek po 11. hodině před domem čp. 4 na Doubravce do stojícího auta. V pondělí po páté hodině ranní srazil cyklistu u Stodu automobil, který přejel do protisměru a pak ještě naboural autobus. Vážně zraněný cyklista skončil v nemocnici.

Jsou ovšem cyklisté a cyklisté. Řada jich například nechápe, jak někdo může vyjet bez helmy. „Já bych to neriskl. Není to o tom, že bych si nevěřil. Prostě nechci, aby mě někdo smetl, vždycky chci dojet domů," říká Richard Honzík. Kolega Daniel Bálek dodává: „Přiznám se, že jezdím se sluchátky, ale nikdy je nezesílím tak, abych neslyšel."

Kromě zdraví však cyklisté mají být opatrní i na majetek. Kola se kradou stále. „Je smutný fakt, že zhruba 70 až 80 procent ukradených kol se majitelům nevrátí," konstatuje Michael Neuwirth z ČSOB Pojišťovny s tím, že zámek, s nímž by si zloděj neporadil, prakticky neexistuje.

Nejvíce v zemi se kola kradou v Praze, Plzeňský kraj je s 328 bicykly ukradenými v loňském roce na jedenáctém místě mezi kraji.

Nejčastější chyby aneb Takhle tedy ne 

  • jízda bez helmy – ačkoli je povinná pouze pro cyklisty do 18 let, statistická čísla týkající se smrtelných poranění hlavy jsou více než alarmující
  • jízda po chodníku – chodník smí využívat jen cyklista mladší 10 let
  • jízda po přechodu pro chodce – přechod není určen jedoucím cyklistům
  • nepoužívání cyklistické stezky – je-li na trase, kudy se cyklista pohybuje, oddělen pruh pro cyklisty, je cyklista tuto stezku povinen použít
  • nerespektování dopravních značek a světelné signalizace – ačkoli cyklista řídí nemotorové vozidlo, je dle zákona považován za řidiče
  • jízda bez předepsaného osvětlení a reflexních prvků za snížené viditelnosti (v noci, v mlze, za deště…) – platí pravidlo vidět a být viděn
  • jízda pod vlivem alkoholu – cyklista jako každý řidič nesmí požít alkoholický nápoj nebo užít návykovou látku před jízdou ani během ní

zdroj: Policie ČR