Co se stane s železniční tratí mezi Plzní a Chrástem, až ji v prosinci přestanou potřebovat vlaky? Mezi Plzní a Prahou se s nástupem nového jízdního řádu začne jezdit novým tunelem a koleje osiří.
Pořád je možné, že trať bude místo vlaků sloužit cyklistům – myšlenka na cyklostezku z Plzně do Chrástu žije od roku 2006 a uvítala by ji řada lidí, kteří teď musí využívat buď rušnou silnici nebo stezku nad údolím Berounky. „Dá se tam jet, ale nesmíte potkat nikoho v protisměru a někde je lepší zastavit a tlačit, když nechcete spadnout ze skály,“ popisuje Plzeňanka Jitka.
Pro Chrást bude stezka důležitá a starosta Ladislav Bohuslav za ni chce bojovat. „Když přijdeme o vlak, bude to jediná možnost, jak u nás zachovat turistický ruch a nebýt odříznutí,“ tvrdí. Chrástečtí o přímé vlakové spojení s Plzní přijdou, nově budou muset dojet lokálkou do Ejpovic a tam přestoupit na osobní vlak.
Náměstek plzeňského primátora Petr Náhlík říká, že město s vlastníkem trati, tedy se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), komunikuje o převodu trati, ale je to spíše jednostranné. „Na posledním kontrolním dni stavby tunelu v listopadu, jsme řekli, že bychom se SŽDC rádi v lednu jednali. Zatím ale nemáme žádnou reakci. Rádi bychom například věděli, zda bude trať možné získat zdarma nebo za symbolickou cenu,“ řekl Náhlík.
Město má k dispozici studii, která cyklostezku ukazuje. Pokud SŽDC pouze odmontuje koleje, stačilo by pro její vznik bývalou trať 'jen' pokrýt asfaltem.
Mluvčí SŽDC Marek Illiaš Deníku potvrdil, že jednání s městem bude a že se uskuteční ještě tento měsíc. „Nicméně otázka samotného mechanismu převodu, jakož i cena je předmětem rozhodnutí Vlády ČR,“ uvedl.
Zastávka Dýšina
Až v prosinci začnou jezdit vlaky novým tunelem, dočkají se obyvatelé Dýšiny nové zastávky. Ponese nově název Dýšina, současná zastávka se přejmenuje na Dýšina-Horomyslice.