Sociální demokraté v kraji tvrdí před volbami muziku. Ještě před několika týdny slibovali, že prosadí krajskou dopravu pro děti do 15 let a seniory nad 65 let po kraji zdarma. Teď svůj slib rozšiřují i na Plzeň. Přitom v Plzni nyní jezdí s Plzeňskými městskými dopravními podniky (PMDP) zdarma jen děti do 6 let a senioři nad 70 let, ovšem pokud mají Plzeňskou kartu. Děti mezi 6-15 lety mají zatím slevu 62, 5%, stejně jako v kraji. Nově by jezdily zadarmo. Socialisté tvrdí, že by na kompenzaci přispěli Plzni z krajského rozpočtu. Kolik milionů by byli ochotni uvolnit, ale krajský volební lídr ČSSD Josef Bernard říct nedokázal. „Nárůst pro PMDP by byl někde mezi 30 až 40 miliony korun ročně. Museli bychom propočíst kompenzaci tak, aby to bylo spravedlivé i pro zbytek kraje," poznamenal Bernard. Jinými slovy: část kompenzace by zůstala na triku městu Plzni. A prosadit ji tam v koalici ČSSD, ODS, KDU-ČSL a Občanů patriotů tak lehké nebude.

Revoluční slib ČSSD podpořil primátor Plzně Martin Zrzavecký (rovněž ČSSD). Tarify MHD ale schvalují radní města, tedy zástupci celé koalice. A ti nápad důrazně krotí. „Nevím, kde by se v rozpočtu města vzaly další desítky milionů," prohlásil náměstek primátora Petr Náhlík (KDU-ČSL).

Radnice teď platí PMDP na tzv. úhradu prokazatelné ztráty více než 800 milionů Kč. „Připravujeme rozpočet pro příští rok, který s tím nepočítá. Navíc by nešlo o jednorázovou, ale trvalou položku," uvedl Náhlík.

Náhlík tvrdí, že cesta zlevňování veřejné dopravy je správná, ale neměla by být zadarmo. „Všechno má nějakou hodnotu. Co je zadarmo, nestojí za nic," glosuje Náhlík. Tvrdí, že nereálná je už doprava v kraji pro děti a seniory zdarma. „Každou změnu musíte projednat a pak uzavřít smluvní vztah se šesti dopravci. Nejklíčovější jsou České dráhy s celorepublikovou tarifní politikou," varuje Náhlík.

V případě kraje chtějí socialisté kompenzovat jízdy zdarma pro děti a seniory až 70 miliony Kč, a to z přebytku krajského rozpočtu.

Lídr ODS Martin Baxa uvedl, že prosazují zvýšení slev pro žáky a studenty a diskutovali by i o seniorech: „Jsme proti škrtání vlakových a autobusových spojů, nepodporujeme ale úplné zrušení jízdného pro některé skupiny obyvatel." Ekonomický náměstek primátora Pavel Kotas je stráž-cem městské kasy, ale i člen ČSSD. „Nejlepší by bylo, kdy-by kraj kompenzoval celou částku v Plzni, ale jsme ochotni hledat peníze i v rozpočtu města," připustil.