„Nechceme jít do nekonečného soudního sporu, proto jsme přijali smírné řešení,“ zní ze společnosti ČSAD autobusy Plzeň na adresu výsledků velké roční kontroly, již nechal provést Krajský úřad a která odhalila řadu nedostatků. Za pořizování zbytečně drahé nafty, vozů i náhradních dílů teď dopravce kraji dluží téměř 123 milionů korun, které se ve 34 splátkách zavázal splatit.

„Válečná sekera je teď zakopána,“ vyjádřil se po pondělním zasedání zastupitelstva hejtman Josef Bernard s tím, že kraj chce od dopravců férové jednání, a bude ho chtít i od těch, kteří budou jezdit od konce roku 2019 dalších deset let.

Kdyby se společnost s krajem nedomluvila, mohla podle mluvčího Miroslava Slaného zkolabovat doprava v celém kraji. „Takto ČSAD autobusy Plzeň, a.s., přežije. Budeme několik let ve větších ztrátách, ale přežijeme,“ řekl s tím, že ČSAD by možná soudní spor vyhrálo, ale než by skončil, společnost by měla v exekuci zmrazené peníze, nebylo by z čeho platit mzdy a systém, který denně vypraví 370 autobusů a zaměstnává stovky řidičů, by se položil.

„Za důležité považujeme to, že kraj nikdy nezpochybnil kvalitu našich služeb a že objem našich služeb objednávaných krajem každým rokem postupně narůstá. Například jen za poslední rok narostl požadovaný dopravní výkon o jeden milion kilometrů,“ dodal mluvčí.

Kraj zase ocenil přístup společnosti, která pochybení uznala. Peníze, které hejtmanství od dopravce získá, chce použít na zkvalitňování veřejné dopravy. Ke 123 milionům přibude ještě dalších 150, které se kraji podaří uspořit díky tomu, že se s ČSAD dohodl na maximální výši nákladů na dopravu pro roky 2017 až 2019.